Čermná nad Orlicí chce v obci v rámci výstavby dvoukolejné trati do Chocně druhou zastávku

Vlak na trase mezi Babicemi a Bílovicemi nad Svitavou
Vlak na trase mezi Babicemi a Bílovicemi nad Svitavou

Čermná nad Orlicí by v budoucnu mohla mít v obci dvě železniční stanice. Správa železniční dopravní cesty totiž plánuje zdvoukolejnění úseku mezi Týništěm na Orlicí a Chocní, a obec díky tomu chce zkvalitnit dopravní obslužnost pro své občany. Aktivitu Čermné sice podporuje i Královéhradecký kraj, ale poslední slovo bude mít centrální komise ministerstva dopravy.

Za půl hodiny vlakem z Hradce Králové do Náchoda? Pomůže i nový tunel u Vysokova

Gotthardský úpatní tunel

Cesta vlakem z Hradce Králové do Náchoda by za pár let mohla trvat už jen půl hodiny. Královéhradecký kraj se chce zasadit o výrazně rychlejší vlakové spojení z Hradce Králové do Trutnova, Náchoda a Broumovského výběžku. Mimo dokončení potřebné opravy této železnice je páteří tohoto záměru i tunel - takzvaná vysokovská spojka.

Stávající železniční stanice se v Čermné nad Orlicí nachází poblíž místní části Korunka. Většina lidí ale bydlí v částech Velká Čermná a Malá Čermná. I to je jeden z důvodů proč chce obec vybudovat další zastávku.

„Domníváme se, že by to dvojí zastavení v obci bylo vhodné, už z hlediska toho, že jsme na rozhraní dvou krajů. A byla by tak zaručena dopravní obslužnost hlavně mezi Královéhradeckým a Pardubickým krajem. Že by i ta druhá zastávka mohla sloužit v rámci nějaké regionální dopravy," říká starosta Čermné nad Orlicí David Joska zvolený za Východočechy.

Nádraží České Budějovice, vlaková souprava, vagóny, železnice

Podle zpracované studie by vybudování dvou zastávek stálo 148 milionů korun, což by se podle Správy železniční dopravní cesty nevyplatilo. Pokračuje Marek Iliaš: „Bohužel s ohledem na nízký počet cestujících, kteří by tuto zastávku využívali, nevychází ekonomické hodnocení stavby. I přes tuto skutečnost SŽDC předloží výsledky ekonomické studie zřízení druhé zastávky k posouzení centrální komisi ministerstva dopravy."

Pokud Ministerstvo dopravy druhou zastávku zamítne, dojde k přestěhování stávající stanice blíž k centru obce.

„My tuto variantu odmítáme. Budeme rádi, když budou zachovány obě dvě zastávky," vysvětluje říká starosta David Joska.

Vlakem až do divadla! Tuto evropskou raritu můžete zažít na nádraží v Meziměstí na Broumovsku

Vlakem až do divadla můžete zajet v Meziměstí na Broumovsku. Jeviště tam mají jen pár metrů od kolejí

Vlakem až do divadla můžete zajet v Meziměstí na Broumovsku. Jeviště tam mají jen pár metrů od kolejí přímo v budově nádraží. Herci i diváci si tak museli zvyknout na projíždějící vlaky. Při představení také běžně uslyšíte hlášení staničního rozhlasu.

SŽDC si o od přesunu zastávky slibuje větší zájem o železniční dopravu a také úsporu peněz.

„Náklady ve výši 90 milionů korun zahrnují vybudování dvou vnějších nástupišť k nové zastávce, podchody pro cestující, rekonstrukci přilehlého železničního přejezdu, včetně navazující komunikace a vybudování protihlukové stěny, chránící obytnou zástavbu," doplňuje říká Marek Iliaš.

V případě varianty jedné vlakové stanice v obci, by současná zastávka zůstala zachována, ale sloužila by pouze pro potřeby nákladní dopravy.

Po rozšíření stávající trati o druhou kolej, by vlaky mohly v úseku Týniště nad Orlicí - Choceň jezdit až 140 kilometrovou rychlostí.

Spustit audio

Související