Víte, že už je to 140 let od doby, co Týništěm nad Orlicí projel první vlak?

10. červenec 2015
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy parní vlak

Máte rádi železnici a připomínku starých časů? Obojí najdete v Týništi nad Orlicí v bývalé vodárenské věži na výstavě 140. let zdejší významné železniční křižovatky. První vlaky tam začaly jezdit už v roce 1874 na trati z Chlumce nad Cidlinou do tehdejšího Kyšperku - dnešního Letohradu.

Na výstavě najdete například 3 metry dlouhý model nádraží, modely lokomotiv a vlaků, improvizovanou pokladnu a další exponáty.

Mezi nimi provedl redaktorku Kristýnu Štanderovou kurátor výstavy Pavel Rulík.

Čím se tehdy železnice vyznačovala? Co třeba drážní budovy?

"Drážní budovy měly jednu zvláštnost. Byly to typizované stavby. Byly stavěné podle jednotných výkresových dokumentací. A byly vlastně stejné, aby lidé poznali, kde železnice je a kde se dá do vlaků nastoupit", říká Pavel Rulík.

Čtěte také

"A tady vydíme zajímavý semafor. Je převzatý ze Sovětského svazu z 60. let 20. století. Tou dobou byl vliv ruských železnic na naši dopravu hodně veliký. Nad semafor se umisťovala návěstní svítilna. Ty se tam dávaly na noc. A byly ještě petrolejové, bez elektřiny. Každý den se tam musel petrolej dolévat. Kdo to měl na starosti musel vylézt na návěstidlo a pověsit návěstní svítilnu".

A co nemohlo chybět ve výpravně vlaků?

Z unikátní výstavy o historii železnice najdete v bývalé vodárenské věži v Týništi nad Orlicí

"Tady je telegrafní stroj. Ten sloužil ještě před telefonem. A tady je i novější telefon, který ale byl ještě na kličku. A uvidíte i dokumenty, které používali a vlastně i používají výpravčí dá se říct běžně, každý den", připojuje Pavel Rulík.

A vidíme desku s odjezdy vlaků. Ručičky hodin se na nich nastavovaly ručně.

"Ano, dnes jsme zvyklí na elektronické. Dříve na nich drážní zaměstnanec měnil cedulky a měnil i na hodinách časy odjezdů", dodává Pavel Rulík.

Výstraha nás upozorňuje na to, co nesmíme. Tato výstraha je z těch starších, které se nacházely u každého železničního přejezdu.

A kdy Týništěm nad Orlicí projela první elektrická lokomotiva?

Oficálně to bylo 30. prosince roku 1965.

Tuto unikátní výstavu můžete v bývalé vodárenské věži v Týništi nad Orlicí vidět až do 30. září 2015.

autor: KS
Spustit audio