Asanace Václava Havla v Klicperově divadle. Režíruje Andrej Krob. Máme se na co těšit!

9. září 2016
Režisér Andrej Krob hostem v Radioklubu Českého rozhlasu Hradec Králové

V pátek 9. září vysílal Český rozhlas Hradec Králové dopoledne po 10. hodině živě z Radioklubu v Havlíčkově ulici za účasti diváků a posluchačů. Hostem byl blízký přítel Václava Havla, režisér Andrej Krob. Klicperovo divadlo v Hradci Králové uvede v říjnu pod jeho režijním vedením premiéru hry Václava Havla Asanace.

Andrej Krob se narodil v Chebu v rodině stavebního inženýra, volyňského Čecha narozeného na Ukrajině ve městě Dubno. V Chebu ostatně jako v celých Sudetech začalo být kolem roku 38 dusno, a tak se krátce po Andrejově narození rodina přesunula do Prahy Bubenče, kde si pořídila krámek s potravinami.

V chrudimské Transportě se vyučil montérem ocelových konstrukcí. Po neúspěšných pokusech o studium na dvou průmyslových školách následoval „útěk" k 15. ženijnímu praporu v Českých Budějovicích, kde byl na prostydlých chodbách kasáren z dob Marie Terezie občas k vidění ženista a nosič pancéřové pěsti jistý Václav Havel.

Po vojně pracoval jako vrtař studní a v roce 1963 zakotvil v Divadle Na zábradlí. Zde také v šedesátých letech absolvoval „divadelní univerzitu" jako kulisák, později jevištní mistr a asistent scény u režiséra Jana Grossmana a scénografa Libora Fáry v období, kdy zde měly světovou premiéru první hry Václava Havla. V roce 1966 dal Krob Václavovi a Olze Havlovým tip na koupi chalupy na Hrádečku, kde sám přebýval. Stali se z nich sousedé a přátelé.

V roce 1975 založil Divadlo na tahu a se členy tohoto souboru nazkoušel v té době zakázanou Havlovu Žebráckou operu. Představení v Horních Počernicích v – 1. listopadu 1975 – nebylo rozehnáno policií, výslechy a sankce začala dezorientovaná policie v Bartolomějské provádět až šestý den po představení.

Po této inscenaci musel Andrej Krob, mimo jiné také jeden z prvních signatářů Charty 77, opustit zaměstnání.

Kulturním institucím bylo doporučeno ho nezaměstnávat a on tak třináct let poté pracoval v pardubické firmě Tvar jako montér těsnění oken. Na konci osmdesátých let stál Andrej Krob u zrodu Originálního Videojournalu, který před sametovou revolucí dokumentoval mimo jiné nejrůznější disidentské aktivity, alternativní kulturu činnost, politické demonstrace apod.

Po listopadu 1989 se Andrej Krob rozhodl, že nenechá legendu Divadla Na tahu ležet ladem: obnovil seskupení amatérů a dnes už i divadelních profesionálů a sedm let hostovali na Divadle Na zábradlí. Zde inscenoval většinu her Václava Havla a v roce 1995 nazkoušel novou verzi Žebrácké opery s Ladislavem Smoljakem.

Neméně úspěšný je Andrej Krob s inscenacemi Havlových her na profesionálních scénách (Pokušení, Odcházení a Vyrozumění v Hradci, Largo desolato v Karlových Varech, či Ztížená možnost soustředění v Divadle na zábradlí).

V roce 2005 potřetí v divadle Na tahu nastudoval svou osudovou Žebráckou operu. Natočil také několik dokumentárních snímků pro Českou televizi, mezi jinými seriál jedenáct dílů pro cyklus Samizdaty, zatím poslední filmovou prací je dokumentární film Fenomén Hrádeček.

Natáčení hry Spiklenci, (zleva) Andrej Krob, Václav Havel, Tomáš Gsöllhofer