Aby všechny děti ve škole fyzika bavila a učily se s radostí. To je vize projektu Elixír do škol

Jiří Šamaj - Magnetická kapalina
Jiří Šamaj - Magnetická kapalina

Na půdu královéhradecké Univerzity se sjeli učitelé-fyzikáři, kteří se snaží tento zdánlivě složitý předmět učit zábavnou formou. Projekt Elixír do škol podporuje takové pedagogy, kteří mají chuť inspirovat a nadchnout a kteří do výuky přinášejí třeba i inovativní prvky. 

„Naší vizí je, aby všechny děti ve škole fyzika bavila. Aby se učily pak naplno a s radostí," říká ředitelka Elixíru do škol Petra Prošková.

Na první pohled a poslech se to zdá být cíl nesplnitelný. Zvlášť pokud jej přednesete někomu, po kom učitelé ve fyzice chtěli jenom memorování vzorečků a čísel.

Ti kantoři, kteří přijeli do Hradce Králové na konferenci projektu a bylo jich zruba 200, to vnímají jinak.

Doc. Jan Kříž před zaplněnou aulou - projekt Elixír do škol na půdě královéhradecké Univerzity

Prorektor Univerzity Hradec Králové Jan Kříž popsal přístup, který funguje: „Na zahájení jsem citoval kolegu Ivo Čápa, to je předseda Slovenské fyzikální olympiády, kteří říká, že když učitel ukazuje nějaký pokus, třeba na zákon zachování momentu hybnosti, roztočí se na otáčivé židly s roztaženýma nohama a rukama a pak ty ruce a nohy přitáhne k sobě, tak se ta rotace zrychlí. A pokud přitom ještě učitel spadne ze židle, tak na to ty děti nidky nezapomenou."

Čtěte takéProjekt Elixír do škol

Stovkám učitelů nejen ze středních škol nebo gymnázií je jasné, že fyzika může být i hra. A tak si vzájemně předávali tipy na různé experimenty a pokusy. A hráli si.

„Na chodbě tady pobíhali učitelé a měli papírová letadélka, která poháněli velkými papírovými kartóny. A ta letadélka opravdu i minuty létala ve vzduchu bez jakéhokoliv pohonu. Jen šikovnou manipulací těmi kartony," říká Jan Kříž.

Projekt Elixír do škol na půdě královéhradecké Univerzity

Lenka Kramářová, která učí fyziku na jednom z brněnských gymnázií, našla na konferenci spřízněné duše: „Pro mě osobně a doufám, že i pro další učitele, to slouží jako velká inspirace k tomu, co dál dělat. Další experimenty, další pokusy, další motivace. A hlavně takové to sdělení, že nejsem sama, kdo je takovým způsobem řekněme v uvozovkách postižený."

Projekt má v republice 22 center do kterých chodí desítky učitelů. Ze zhruba 4 000 fyzikářů v České republice jich aspo%n jednou prošla centrem přibližně polovina. Asi 600 se jich vrací opakovaně.

Podle ředitelky projektu Petry Proškové je to ale pořád málo: „My bychom chtěli, aby se ve školách tyto věci dělaly daleko více. Ukázalo se, že 70 procent výuky je stále v přírodních vědách frontální. A myslím si, že je to škoda."

Spustit audio

Související