Za silniční 6,5 kilometru dlouhý obchvat města Náchoda zaplatí stát přes 3 miliardy korun

20. listopad 2024 07:18

Nejvýhodnější nabídku v tendru na stavbu obchvatu Náchoda předložilo sdružení firem Eurovia CZ, Stavby mostů, Marti a Eurovia SK. Státnímu Ředitelství silnic a dálnic nabídlo cenu 3 miliardy 200 milionů korun, což je 79 procent původně předpokládané ceny. 

Čtěte také

Nabídky do veřejné soutěže podaly podle Ředitelství silnic a dálnic čtyři subjekty.

O stavbu 6 a půl kilometru dlouhého obchvatu usiluje město Náchod před 20 let. Po získání pravomocného stavebního povolení zahájil státní podnik tendr na konci května, první termín pro podání nabídek byl 9. srpna. Kvůli dodatečným dotazům uchazečů o vysvětlení nebo změnám a doplňování projektové dokumentace Ředitelství silnic a dálnic následně termín pro odevzdání nabídek několikrát odsunulo.

ŘSD podalo uchazečům 61 vysvětlení a zodpovědělo jim asi 260 dotazů. Stavba obchvatu by podle mluvčího ŘSD Jana Rýdla měla začít v první polovině roku 2025. Původně zamýšlený termín zahájení stavby do konce letošního roku se kvůli prodloužení tendru nenaplní. Stavba by měla trvat zhruba tři roky.

Čtěte také

Dvacetitisícový Náchod patří v Královéhradeckém kraji k městům nejzatíženějším dopravou. Vede přes něj veškerý tranzit do Polska. Po zářijovém otevření obchvatu Jaroměře a po otevření dálnice D11 k Jaroměři v roce 2021 řidiči absolvují celou zhruba 40 kilometrů dlouhou trasu mezi Hradcem Králové a Náchodem mimo vesnice.

Obchvat Náchoda bude dlouhý 6,5 kilometru a mimo město svede tranzitní dopravu ze silnice I/33. Součástí stavby bude i 930 metrů dlouhá přeložka silnice I/14, která k Náchodu přivádí dopravu od Nového Města nad Metují a Rychnova nad Kněžnou a od průmyslové zóny Solnice - Kvasiny se závodem Škody Auto.

Obchvat bude mít dva tunely o celkové délce 463 metrů, dvě mostní estakády celkem dlouhé 583 metrů a dvě mimoúrovňové křižovatky.

Spustit audio

Související