Vladimír Burjánek: Sliby, chyby
Vyvolávači na poutích slibující hory doly, byli neviňátka proti těm současným. Nemluvím teď o reklamních nesmyslech na zaručený růst vlasů či zhubnutí. Mám na mušce počínání obchodních řetězců při různých akcích v jejich svatém boji o zákazníka.
Kupující se opět přesvědčují, že není všechno zlato, co se třpytí. Oblíbenou návnadou na zákazníky jsou známky za nákup, které se lepí do natištěných knížeček.
I na sklonku loňského roku jsme byli svědky, že když jde o cílové dárky, o které je zájem, obvykle dojdou. K tomu všichni používají kouzelnou formulaci - do vyprodání zásob.
Tak třeba jeden supermarket rozjel osvědčenou akci s cílem získání oblíbených skládaček pro děti. Jenže knížky plné známek byly lidem k ničemu, slibované prémie v závěru došly. Šance byla prý jen v Praze.
To samé bylo v druhém marketu, kde odměnou pro věrné zákazníky bylo nádobí. Když hospodyňky poznaly, že je dobré a chvíli bylo v obchodech k dostání, už nebylo. Pravda, mezi vánočním a silvestrovským rejem nádobí chvíli bylo, ale jen za plnou cenu. Na karty plné známek prý až v novém roce, nikdo však nevěděl kdy.
Jak se zdá, některým obchodům se daří úspěšně praktikovat heslo: nikdo vám nedá tolik, co vám my slíbíme.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor


Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.