Vladimír Burjánek: Letní kino

16. srpen 2015

Jako studenti gymnázia jsme ho pomáhali i budovat, chodili jsme na brigády a potom jsme tam zažili krásné letní večery se zlatou vlnou českých filmů šedesátých let. Určitě jste poznali, že mluvím o letním kině. Proti promítání v budově uvnitř města mělo letní kino své nesporné přednosti a především atmosféru léta. Je uvnitř krásného parku, stranou frekventovaných ulic, pod klenbou stromů.

Tady se konala nejen filmová představení, ale i koncerty a další akce, včetně tehdy slavných filmových festivalů pracujících, kam jsme chodili, ačkoliv jsme byli ještě nepracující. Jediné společné s budovou stálého kina mělo to letní ředitele. Říkali jsme mu Luigi Longo jako jednomu italskému producentovi. V závěru každého měsíce se všichni stálejší diváci těšili na chvíli, kdy před ně předstoupí, aby je seznámil s programem na příští období. Obvykle už měl v podvečerní době značně naváto a i kdyby ne, tlumočit název nějakého snímku italské či španělské produkce, bylo pokaždé nad jeho síly i schopnosti. Tak nás pozval například na film, kde hlavní roli má Gina Lolobrigida, nebo španělský snímek La Cucaracha (v obou případech vyslovil písmeno po písmenu) „Producent Luigi Longo" skončil své ředitelování kina u nás příznačně. Tehdejší film Past na popelku, což byla dost drastická detektivka, si spletl s pohádkou Popelka a pustil ji dětem v nedělním odpoledním představení. Což byl definitivní konec jeho ředitelování.

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.