Vladimír Burjánek: Duševní zdraví

Duševní zdraví je důležité. Jak si jej udržet?
Duševní zdraví je důležité. Jak si jej udržet?

Občas se na internetu objevují různé rady. Tahle mi nepřipadala hloupá, prý takových dvanáct doporučení k duševnímu zdraví, což radí nějaký lékař. Poslouchejte. 

Pamatujte, že každé utrpení, i to největší, jednou přejde. Tam, kde nemůžete pomoci, ani změnit chod věcí, nestarejte se zbytečně o cizí záležitosti. Nepropadejte panice kvůli zodpovědnosti. Vyvarujte se boje proti představám, mnozí se vyčerpávají bojem proti překážkám, které existují jen v jejich fantazii.

Nežijte v minulosti, nepřemýšlejte mnoho o budoucnosti. Žijte přítomností, nic důležitého nezměníte. Rázně odložte nenávist, závist a touhu po destruktivní kritice. Kritika, která současně nepřináší pomoc a náznak, jak zlepšit špatné, je někdy horší, než původní špatná věc.

Duševní zdraví je důležité. Jak si jej udržet?

Netrpělivost, posměch, fanatismus i pesimismus ničí duševní harmonii. Zažeňte myšlenky o důstojném a usazeném stáří. Buďte stále zvídavý, snažte se uchovat smysl pro romantiku, dobrodružství a recesí.

Důvěřujte lidem a mějte je rádi. Neočekávejte od nich dokonalost, protože ani vy nejste dokonalost sama. Pozorujte své okolí a všimněte si, že vaše problémy jsou v zásadě stejné, jako problémy mnoha jiných. Pokud vám něco vadí a můžete to změnit, udělejte to. Pokud ne, netrapte se tím dál.

Poznávejte sami sebe, naučte se mít rádi sebe takového, jaký jste. Učte se naslouchat svému tělu a jeho signálům. Jestli chcete, zkuste to.