Vladimír Burjánek: Duševní zdraví

7. říjen 2018
Duševní zdraví je důležité. Jak si jej udržet?

Občas se na internetu objevují různé rady. Tahle mi nepřipadala hloupá, prý takových dvanáct doporučení k duševnímu zdraví, což radí nějaký lékař. Poslouchejte. 

Pamatujte, že každé utrpení, i to největší, jednou přejde. Tam, kde nemůžete pomoci, ani změnit chod věcí, nestarejte se zbytečně o cizí záležitosti. Nepropadejte panice kvůli zodpovědnosti. Vyvarujte se boje proti představám, mnozí se vyčerpávají bojem proti překážkám, které existují jen v jejich fantazii.

Nežijte v minulosti, nepřemýšlejte mnoho o budoucnosti. Žijte přítomností, nic důležitého nezměníte. Rázně odložte nenávist, závist a touhu po destruktivní kritice. Kritika, která současně nepřináší pomoc a náznak, jak zlepšit špatné, je někdy horší, než původní špatná věc.

Duševní zdraví je důležité. Jak si jej udržet?

Netrpělivost, posměch, fanatismus i pesimismus ničí duševní harmonii. Zažeňte myšlenky o důstojném a usazeném stáří. Buďte stále zvídavý, snažte se uchovat smysl pro romantiku, dobrodružství a recesí.

Důvěřujte lidem a mějte je rádi. Neočekávejte od nich dokonalost, protože ani vy nejste dokonalost sama. Pozorujte své okolí a všimněte si, že vaše problémy jsou v zásadě stejné, jako problémy mnoha jiných. Pokud vám něco vadí a můžete to změnit, udělejte to. Pokud ne, netrapte se tím dál.

Poznávejte sami sebe, naučte se mít rádi sebe takového, jaký jste. Učte se naslouchat svému tělu a jeho signálům. Jestli chcete, zkuste to.