Víc než desítka obcí na Náchodsku má velký zájem o měření rychlosti na silnicích

13. prosinec 2019 08:50
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Úsekový radar v Třebovicích

V okolí Náchoda se možná objeví stacionární radary nebo úseková měření rychlosti. Zájem o ně má víc než desítka měst a obcí. Jejich obyvatelé si stěžují na neukázněné řidiče, kteří nedodržují nejvyšší povolenou rychlost. Náchodská radnice, která by podle zákona administrativu spojenou s radary zajišťovala, proto aktuálně sbírá data z různých lokalit. 

„Bylo několik jednání a ten zájem je veliký," říká mluvčí města Náchod Nina Adlof.

Čtěte také

Zájem o úsekové měření rychlosti mají na Náchodsku jak menší obce, například Horní a Dolní Radechová nebo Hořičky, tak i několikatisícová města. Kromě Hronova a Červeného Kostelce třeba i Česká Skalice.

„Byl to zejména tlak obyvatel Zliče, kde projíždějící kamiony a najíždějící směnoví dělníci do továren v České Skalici je v noci budí a zaznamenali jsme tam nedodržování rychlosti u velké části kamionů," popisuje důvody zájmu o radary starostka České Skalice Zuzana Jungwirthová ze sdružení Pro město.

Rychlost sice průběžně měří strážníci městské policie, ani to ale ke zklidnění situace nestačí. Kromě zmiňované okrajové části Zlič jsou podle starostky problémy s dopravou i v jiných lokalitách České Skalice.
„Je to zejména sjezd u Spyty u obchvatu a příjezd do České Skalice od Říkova."

Úsekový radar na silnici I/35 v Litomyšli

Kde a jestli vůbec se na Náchodsku rychlost měřit bude, zatím není jisté. Náchodská radnice nejdřív vyhodnotí statistické údaje ze dvou radarů, které má momentálně k dispozici. Ty jsou aktuálně umístěné v obci Žabokrky spadající pod Hronov. Rychlost měří, pokuty se zatím řidiči bát nemusí.

„Mělo by nám to dát nějaké statistické údaje k tomu, ve kterých místech má skutečně smysl toto úsekové měření zavést. Protože je to velmi finančně náročné," vysvětluje Nina Adlof.

Čtěte také

Radary se v příštích měsících objeví na dalších vytipovaných lokalitách a teprve potom přijde samotné rozhodnutí.
„Po sběru dat, které může trvat několik měsíců, se potom na základě údajů vyhodnotí, kde skutečně má ono úsekové měření smysl."

Problémy s rychlostí projíždějících aut přitom řeší i jinde. Třeba Nové Město nad Metují začne v příštím roce využívat radar, který bude putovat mezi šesti nově vybudovanými měřícími místy. Když je řidiči budou míjet, nebudou vědět, jestli v nich zrovna radar je nebo ne.

„Nám jde o prevenci. Kdybychom to budovali s cílem dostat z toho co nejvíc peněz na pokutách, tak by bylo samozřejmě nejvýhodnější mít osazených všech šest míst. Ale nám nejde o peníze. A to si myslíme, že model, který jsme zvolili, tedy šest měřících míst a jedna aparatura, která se bude převážet, je optimální řešení," vysvětluje místostarosta Nového Města nad Metují Libor Hovorka zvolený za ODS.

Spustit audio

Související