„Veselý“ plechy. Martin Veselý fotkami rezavých ploch vypráví nevšedně příběhy všedních objektů
V Galerii U Přívozu v Hradci Králové, kterou najdete ve zdejší Studijní a vědecké knihovně, vystavuje do 15. prosince své plechové abstrakce skvělý fotograf z Hradce Králové Martin Veselý. Fotografuje reportáže z kultury, politiky i sportu, také portréty známých osobností, je držitelem několika prestižních fotografických ocenění, dokonce má i ceny Czech Press Photo.
Jaké fotografie teď můžeme vidět v Galerii U Přívozu v Hradci Králové?
Uvidíte tam moji dvouletou práci hledání a následného fotografování starých plechů.
Velkou inspirací mi byl děda, který sám také fotografoval. Vždy mi říkal: hledej krásu v ošklivosti. A krásu v detailech.
Martin Veselý, fotograf
Výstava se jmenuje Plechové abstrakce. Jak jste přišel na nápad fotit staré rezavé plechy?
Velkou inspirací mi byl děda, který sám také fotografoval a vždy říkal: hledej krásu v ošklivosti. A krásu v detailech. A ať už to jsou materiály, nejen plechové, ale dřevěné, skleněné nebo třeba minerální.
Martin Veselý je necelých deset let fotoreportérem. Každodenně přináší do českých médií portréty významných osobností, reportáže z kultury, politiky, sportu a aktuálních událostí ve východních Čechách. Plechová abstrakce je pro něj útěkem z reality až k vesmírným rezatým obrazcům na plechu vytvořených přírodou.
Pozná člověk z těch fotografií, co to je za předmět?
Dobře, tak já vám dám hádanku. Co vy si myslíte, že to je?
Vůbec nevím. Vypadá to třeba jako poušť snímaná seshora nebo mi to ještě připomíná kůži nějakého zvířete.
Ale co je to v reálu? Nebudu vás napínat, je to na střeše nákladního vlaku. Tato fotografie byla jedna z nejnáročnějších na fotografování, protože jsem si na to nádraží musel přinést čtyřmetrové štafle, na ně vylézt a z nich jsem potom pořídil na několikátý pokus tuto fotografii. Protože ne vždy máte dobré světlo, to je nejlepší buď brzy ráno nebo vpodvečer. Tedy tato fotografie plechového podzimu vznikla těsně při západu sluníčka ze čtyřmetrové výšky. A to je střecha nákladního vlaku.
Kam ještě putujete za starými plechy, kromě nádraží?
Plechy nalézám hlavně na starých garážích, taková ty psaníčka, jak všichni znají. Tam je spousta motivů. A potom chodím hodně právě po těch nádražích a do kovošrotu.
Čtěte také
Jaká byla inspirace pro tuhle současnou výstavu?
Všechny bych chtěl pozvat na takovou relaxační výstavu, protože v těch obrazech je mnohé. Každý jsme originál a každý tam uvidí něco jiného. Jsem strašně rád, když z těch snímků dýchá na lidi pozitivní energie v této divné, já tomu říkám době ledové. Je to podobné jako v létě, když budete koukat do mraků a budete si představovat, co tam vidíte.
Vaše fotografie připomínají spíš obrazy.
Je to tak. Když přijde návštěvník, tak ze začátku ani nepozná, co v těch rezavých rámech vlastně je. Vypadá to jako pravé plechy, protože snímky jsou tištěné na super, hodně plastický papír, který vytváří až 3D efekt. Pokud nefotografuji zrovna někde reportáže, tak se snažím být každé odpoledne přímo na výstavě v Galerii U Přívozu a povídat si s návštěvníky. A někdy je až šokovat, protože jim vypravuji příběh každého obrazu.
A fotografie ještě dotváří i ručně vyráběné rezavé kovové rámy.
Kamarád mi svařuje rámy a já si je sám koroduji kyselinou. Za dva dny máte nádherně rezavý rám a to pak zarámované vytváří úžasný, celistvý dojem.
Čtěte také
Říkáte, že každá vaše fotografie skrývá svůj příběh.
Ano. Často se mě lidé ptají, jak je možné, že jsou ty fotografie tak hodně barevné. Že ve skutečnosti to tak nevidí. Ale já říkám, je to opravdu o tom koukat se. Koukat se a hledat. Mám pár pomůcek, kterými si pomáhám, aby plechy vypadaly tak, jak je to na výstavě. Ale to vám potom prozradím až přímo osobně. Protože snímky nejsou upravované v počítači, jen naprosto minimálně.
Ještě mě zajímají ceny Czech Press Photo. Za jaké fotky jste je obdržel?
Je jich asi sedm, ale já se tím nerad chlubím. Byla tam nějaká cena za sérii fotografií ambulance v zoo, kdy jsem několik měsíců fotografoval náročnou práci dvou veterinářů ve dvorském safari parku. Další oceněné fotografie byly, když jsem sloužil několik dní u letecké záchranné služby. Létal jsem s nimi k ostrým zásahům a dokumentoval jejich práci.
Koukám na fotografii Soni Červené, známé operní pěvkyně, která má kořeny v Hradci Králové. Jak tato ikonická fotografie vznikla? Protože to je úžasný portrét.
Tato fotografie vznikla na divadelním festivalu, kdy se konalo Povídání v podkroví se Soňou. Když jsem tam přišel, tak jsem byl trošku nešťastný ze špatného světla. Soňa Červená si sedla za stůl a kolem ní byly všude stativy a mikrofony a za ní ještě navíc plátno. Tak jsem si říkal, že vůbec nevím, co tady vytvořím. A nakonec vznikla tahle jedna jediná krásná fotografie, kdy ona povídala komentáře ke svým fotografiím, jako k svému životopisu, a podívala se doleva od sebe. V té chvíli jsem zmáčl spoušť. Je to hodně o náhodě a někdy vznikne opravdu jen jeden jediný silný snímek.
Celý rozhovor s fotografem Martinem Veselým si můžete poslechnout v našem audioarchivu.
Související
-
Dvorní fotograf Sněžky Petr Toman: Létání a fotografování, to je droga, bez které už nemohu žít
S Českým rozhlasem Hradec Králové a jeho dnešním hostem se teď proletíte nad Krkonošemi. Fotograf Petr Toman naše nejvyšší hory dobře zná. A to hlavně z výšky.
-
Srpen 68 v ulicích Hradce Králové na barevných fotografiích Josefa Krejsy. Naděje byla zašlapána
Český rozhlas Hradec Králové vystavuje úžasné barevné autentické fotografie Josefa Krejsy připomínající srpnové události roku 1968 v ulicích Hradce Králové.
-
Rád používám termín krásně hnusně. Skotsko je pro fotografa...
Hostem Českého rozhlasu Hradec Králové je dnes člověk, který snad fotí úplně všechno a všude. Mě si tady, vzpomínám si, při našem setkání asi před rokem taky fotogr...
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.