Unikátní snímek černé díry v centru naší galaxie, Mléčné dráhy. Křiví kolem sebe čas a prostor

14. květen 2022

Astronomové zveřejnili první snímek obří černé díry Sagittarius A*, která se nachází v centru naší galaxie, Mléčné dráhy. Na svém webu o tom informoval globální výzkumný tým projektu Event Horizon Telescope (Teleskop horizontu událostí, EHT), který snímek vytvořil s využitím celosvětové sítě radioteleskopů. Černá díra je objekt, který kolem sebe křiví čas a prostor takovým způsobem, že z něj nemůže uniknout ani světlo.

Pozorování vysokoenergetického záření gama umožňuje dvojice zobrazovacích Čerenkovových teleskopů, které nově zprovoznili na observatoři ve středočeském Ondřejově. Jde o jediné Čerenkovovy teleskopy v Česku a zároveň i největší optické dalekohledy v zemi. Vědci je v Ondřejově budou několik let testovat, později poputují do výrazně vyšších nadmořských výšek, které jsou pro tato pozorování vhodnější.

Na obaly, které se dají sníst společně s potravinou, se zaměřili vědci z Agronomické fakulty Mendelovy univerzity v Brně. Aktuálně vyvíjejí jedlé balení na bázi bílkovin, které má charakter pružné kuchyňské fólie. Možností je ale více - třeba obaly ve spreji, případně tekuté obaly, do kterých se potraviny namáčejí. Výhodou jedlých balení je nejenom jejich snadná výroba, ale také možnost snížit množství vyprodukovaného odpadu.

V pražském IKEMu začali využívat revoluční fotonové CT. Je to unikátní přístroj. Snímky, které provádí, jsou výrazně ostřejší, ve výrazně větším detailu, je tam větší kontrast. Samotné vyšetření je pro pacienta časově zhruba na polovině doby a je to pro něj méně zatěžující. Lékaři můžou s novým přístrojem také podrobněji vyšetřit například pacienty se srdečními implantáty nebo ty před a po transplantaci.

Tým argentinských paleontologů objevil v Patagonii dosud největší nalezené pozůstatky megaraptora, dinosaura z čeledi dromeosauridů, ke kterým patří mimo jiné i proslulý velociraptor. Nově objevený predátor žil před zhruba 70 miliony let. Nový druh se jménem Maip macrothorax měřil na délku devět až deset metrů. Ostatní druhy velkých dromeosauridů, takzvaní megaraptoři, nebyly delší než devět metrů.