Tomáš Kapic z dvorského safari parku: Přeprava zvířat se plánuje předem do nejmenších detailů

27. listopad 2021

V Safari Parku Dvůr Králové má zhruba rok na starosti výměnu zvířat Tomáš Kapic. Navázal na práci svého dlouholetého předchůdce Zdeňka Bárty. Tomáš Kapic působil 30 let v pražské zoo, má za sebou praxi jako chovatel i jako vedoucí oddělení výměny zvířat a je předsedou transportní komise Unie českých a slovenských  zoo. 

Čtěte také

Na vše, co se musí udělat, aby přeprava zvířat dopadla dobře, se Tomáše Kopice zeptala redaktorka Dana Voňková.

Na práci dlouholetého odborníka v oboru transport zvířat Zdeňka Bártu úspěšně navázal v Safari parku Dvůr Králové Ing. Tomáš Kapic. S kolegou Jiřím Vetterem má Tomáš Kapic za sebou už několik zajímavých cest. Jedna z posledních dokládá, jak užitečná je spolupráce mezi zoologickými zahradami.

Začátkem listopadu naložila královédvorská osádka doma samce vodušky abok, v pražské zoo přibrala další tři samice vodušky abok a přepravila je do španělské zoo Tabernas. Cestou tam vezla ještě samce medojeda pro francouzskou zoo Arcachon, kterého francouzským kolegům předala na trase (zajíždět až do Arcachonu si s ohledem na ostatní přepravovaná zvířata nemohla dovolit).

Čtěte také

Zpět do Safari Parku Dvůr Králové dovezla osádka z Tabernas hřebce zebry Hartmannové. Ušetřila na transportních nákladech, čas i síly zaměstnanců další zoo.

Zoologické zahrady převážejí zvířata špičkovým technickým vybavením. Transportní oddělení dvorského safari parku má k dispozici velký nákladní vůz, dodávku, žirafí přívěs a přepravní bedny zhotovené zvířatům na míru. Na novou techniku bylo potřeba rozšířit si řidičské oprávnění.

Nejsložitější jsou z organizačního hlediska transporty mimo EU. Pravidla transportů v rámci EU jsou podle Tomáše Kapice harmonizovány, což je velká výhoda (odpadá část byrokracie).

Na organizaci transportu má nezanedbatelný vliv momentální nákazová situace. Při otevřeném trhu a pohybu zvířat v Evropě se dá obtížně kontrolovat nákazová situace po celé trase a tak se stává, že několik týdnů či měsíců organizovaný transport se musí odložit.

Transport zvířat se připravuje v předstihu. Záleží na druhu přepravovaných zvířat, na tom, jaký transportní a dopravní prostředek se použije. Důležité je dobře odhadnout, zda bude pro zvíře lepší přeprava v bedně, v kontejneru nebo na přívěsu. Nakládce předchází trpělivá práce se zvířetem, některé se například musí naučit vcházet do bedny nebo kontejneru.

Čtěte také

To, že se zvíře předem seznámí s novým prostředím, pak umožní bezpečnější a rychlejší nakládání. Některá zvířata se musí před transportem uspat, pak ručně přenést do bedny. Teprve až se zvíře probudí a veterinární lékař potvrdí jeho dobrou kondici, může se auto dát do pohybu.

Každá zoo si zvířata nakládá sama. Posádka si předem domlouvá, ze které stáje zvíře půjde, jaký je ke stáji přístup, zda se k ní dá nacouvat, jestli se dá bedna připravit až ke dveřím stáje, nebo zda je potřeba zajistit pomocný nakládací prostředek (vysokozdvižný vozík, jeřáb apod).

Vše se plánuje do nejmenších detailů. Cílem je naložit zvířata bezpečně a rychle, bez zbytečných prodlev.

autoři: Dana Voňková , baj
Spustit audio

Související