Správa železnic ruší málo využívané železniční přejezdy. Chce tím zvýšit bezpečnost na tratích

26. duben 2023 08:17

Správa železnic pokračuje v rušení některých železničních přejezdů. Do roku 2030 jich má zaniknout zhruba 400, některé už letos. Důvodem je podle státní organizace vyšší bezpečnost drážního i silničního provozu a plynulost dopravy. Ne ve všech městech se ale plány Správy železnic setkávají s pochopením, platí to i v Královéhradeckém kraji. 

Redaktor Václav Plecháček zjišťoval podrobnosti.

Například v Broumově Správa železnic navrhla zrušit dva ze tří železničních přejezdů. Vedení města ale argumentovalo tím, že spojují s centrem zastavěné části, kde bydlí stovky lidí a cestu přes přejezdy využívají třeba děti při cestě do školy.

Čtěte také

V případě zrušení přejezdů by děti i další obyvatelé okrajové části měli chodit do centra podél frekventované silnice, která nemá chodníky.

Problém by v případě zrušení přejezdů řešily i některé broumovské firmy kvůli kamionové dopravě a mimo jiné také hasiči v případě požáru. Hasiči případné komplikace potvrdili.

Správa železnic zčásti argumentům vyhověla a jeden přejezd zachová. Ten druhý ale stále zrušit chce - zástupci města aktuálně čekají, jaké stanovisko k celé situaci vydá Silniční správní úřad.

Mají podobné zkušenosti i v jiných městech Královéhradeckého kraje?

Čtěte také

Mají. Podobně jako v Broumově jsou na tom třeba v Teplicích nad Metují. Tam Správa železnic navrhla zrušit přejezd, přes který vede cesta k šesti rodinným domům a také zahrádkářské kolonii. Objízdná trasa je ale podle zástupců města úzká, prý se tam sotva vyhnou dvě osobní auta.

Stavební úřad zrušení přejezdu nedoporučil. Definitivní rozhodnutí zatím podle starosty Teplic nad Metují nepadlo.

Už jsme říkali, že rušení přejezdů podle Správy železnic zajistí vyšší bezpečnost drážního i silničního provozu. Kolik nehod se tedy letos na přejezdech stalo?

Čtěte také

Mimořádných událostí je letos na železničních přejezdech víc než loni. Za první tři měsíce evidovala Drážní inspekce 36 střetnutí vlaků s auty a chodci na přejezdech, to je o 5 víc než za stejné období loňského roku. Stoupá i počet úmrtí.

Za první tři měsíce letos na přejezdech podle statistik zemřelo 12 lidí, loni za stejnou dobu 5. Podle zástupců Správy železnic obecně platí, že nejbezpečnější přejezd je žádný přejezd. Česko má nejvyšší hustotu přejezdů v Evropě - aktuálně zhruba sedm a půl tisíce.

Lidé, se kterými jsem v Broumově a Teplicích nad Metují kvůli navrhovanému rušení přejezdů mluvil, ale argumentují tím, že i když se přejezdy na zmíněných místech zruší, tak přes koleje v tom daném místě stejně chodit budou. A to může být ještě nebezpečnější, než kdyby tam přejezdy zůstaly.

Spustit audio

Související