Petr Voldán: Pětiminutový camfourek

18. květen 2018
Nový úsek dálnice D3 mezi Borkem a Úsilným u Českých Budějovic

V dnešní glose reaguje Petr Voldán na nejnovější informace o pokračování kauzy dálnice D11 - Praha - Hradec Králové - hranice s Polskem. Ty se k nám dostávají v jakýchsi “vlnách” už od roku 1978, kdy se tato dálnice začala stavět. Takže tento nekonečný příběh, ovlivňujíci život celého východočeského regionu, vlastně slaví už čtyřicáté výročí.

Pozoruhodné - čtyřicet let existence už slaví něco, co ale stále ještě neexistuje. Jsme zkrátka mistři světa paradoxů. Uvědomil jsem si to, když jsem den po obřadním zahájení stavby dalšího úseku D11 projížděl nedaleko Jaroměře směrem na lázeňské Velichovky. Na úhledně upravené ploše, lidí i strojů prosté, spočíval jen obrovský balvan. Uběhly jen hodiny od chvíle, kdy na něj klepala spousta kladívek. Bylo jich víc, než stavbařů široko daleko. A i ta zmizela společně s politiky.

Bavíme se o zahájení dalšího “camfourku” někdy v budoucnu snad 154 kilometrů dlouhé dálnice D11. Jiné přiléhavé označení pro sedm kilometrů a 150 metrů dlouhé, tedy krátké, pokračování dálnice mě momentálně nenapadá. Když to dobře půjde, což po dosavadních zkušenostech moc čekat nemůžeme, profrčíme tudy možná za tři roky během pěti minut. Polští řidiči ještě za kratší čas, protože ti většinou rychlostní limit sto třicítky nevnímají jako nějaké omezení.

Dálnice (ilustrační foto)

Tedy na pět minut relativně bezpečné a klidné jízdy - narozdíl od současného plížení se mezi rodinnými domky a sídlišti - si počkáme ještě nejméně tři roky. Heroický výkon v jedenadvacátém století za jednu a půl miliardy bez DPH. Snad abychom si, kromě kladívek na kámen, poklepali i po ramenou.

A co víc - vyrostlo nám teď brzo po jaru i další “těšínské jablíčko”. Osvícení odpovědní za náš komfort vezdejší a hlavně dopravní sice přiznávají, že celého základního systému dálnic se nejmladší z nás snad dožijí za dvacet ať třicet let, ale hned utěšují generace příští smělou myšlenkou na okruh kolem republiky. Začínají totiž snít o dálničním propojení krajských měst obřím kruhem.

No, uvidíme, vlastně spíš uvidí se, jestli v tak daleké budoucnosti ještě bude fungovat současný systém automobilové dopravy a auta vůbec. Vlastně - budou se ještě používat kladívka, až tu naši D11 konečně dokodrcáme k hranicím? Kdo ví a tak už raději klidný pátek i celý víkend.