Omezení rozvíjí kreativitu v umění aneb Výtvarka na dálku v podání učitelky Kateřiny Krausové

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Kateřina Krausová, učitelka výtvarné výchovy a dějin umění v době koronavirové

Středoškolskou výtvarnou výchovu a dějiny umění je možné vyučovat na dálku zajímavě, inspirativně a zábavně. V době koronavirové se o tom přesvědčují studenti Gymnázia a střední odborné školy pedagogické v Nové Pace. 

Při výuce na dálku získávají úplně nový postoj k životu, znovu píšou dopisy, komentují své práce a dokonce je i vystavují. Velkou radost z toho má profesorka výtvarné výchovy a dějin umění Kateřina Krausová, která se teď stala i zdatnou youtuberkou.

Kateřina Krausová má ze svého domova ve Stavu u Nové Paky s novopackou střední školou kontakt neustále. Uvědomila si také, že současná doba má pro studenty velká plus, možná větší, než když by dva měsíce byli ve škole. Musí se přizpůsobit, získají úplně nové zkušenosti, je to pro ně přidaná hodnota.

„Člověk by měl v životě přijímat nové výzvy a v tom, s čím nepočítal, by měl najít pro sebe i ostatní něco, co ho posune dál dopředu. Proto i v době karantény, kdy jsme všichni doma a komunikujeme spolu jen prostřednictvím virtuálních médií, mohou vzniknout krásná umělecká díla,“ napsaly studentům učitelky výtvarné výchovy Káťa a Vendula.

Kateřině Krausové už se po studentech stýská

Když totiž studenti nemají k dispozici horu barev, která na ně čeká ve škole v polici, kde jim navíc někdo řekne, co si mají vzít, tak musí použít třeba kancelářský papír, podívat se, jaké má doma v šuplíku tužky, sám si je ořezat.

Podle Kateřiny je možná i zábavnější, když nemají všechno k dispozici. Nejsou také svázáni časem pro tvorbu, protože doma jim nezvoní na přestávku. A o některých z nich se teď dozví daleko víc než když se s nimi potkává ve škole.

Výtvarná díla vystavují v galerii

S kolegyní Vendulou Brendlovou vytvořily stránky distanční výtvarné výchovy novopackého gymnázia.

Do galerií denně vkládají nové obrázky, které jim žáci posílají.

„Není to jen taková legrace, že bychom vzaly fotku a vložily ji tam. Autoři zase na to tak nedbají, své dílo hodí třeba na zem, kolem mají osobní věci, vyfotí obrázek vzhůru nohama. My si ho pak od nich stáhneme a musíme třeba zesvětlit, seříznout a dál upravit a pak teprve vložíme na stránky. A oni se pak diví, jak to najednou vypadá krásně. Je to pro ně i motivace, že nepošlou něco, s čím nejsou úplně spokojeni. A třeba nám to pak i předem upraví sami,“ směje se Kateřina, která dělá zpětně studentům radost i jako youtuberka. Dokáže jim tak netradičním způsobem vyložit látku z dějin umění.

Videolekce jsou při výuce na dálku třešničkou na dortu

Kateřina natáčí v domku ve Stavu u Nové Paky, v altánu místního okrašlovacího spolku, ale i na novopackém náměstí.

Třeba lekci fauvismu natočila napřed se svými obrazy, pak si sedla k notebooku a tam studentům ukazovala světová díla a na nich jim vysvětlovala, co je pro daný umělecký směr charakteristické.

Vždycky se snaží, aby děti našly v zadání i něco nového a mohly o tom společně diskutovat.

Roláž

Připravuje lekci ke kubismu, která by měla mj. připomenout, že české umělecké řemeslo a architektura jsou světovým unikátem.

Výtvarná výchova - distanční výuka 2020 studentů Gymnázia a střední odborné školy pedagogické v Nové Pace.

„Češi například vynalezli rondokubismus, proto by bylo nejlepší vyrazit s nimi na výlet třeba do Hradce Králové nebo do Prahy, protože potřebují reálnou ukázku té architektury. Jen nevím, kdy to bude možné.“

Po studentech se Kateřině stýská, osobní a hlavně oční kontakt je hodně důležitý.

Uvědomuje si, jak je pro ně těžké, když se nemohou setkávat se svými kamarády.
„Lituji i své kolegy, hlavně ty, kteří letos připravují žáky k maturitě. Kolegyně jazykářky pracují deset až dvanáct hodin denně, aby to zvládly.“

Myslí si, že až se výuka obnoví, tak její žáci třeba nebudou tvořit proto, aby se jí díla líbila, ale proto, aby s nimi byli sami spokojení.

Spustit audio

Související