Nakupujme chytře, abychom nenaletěli podvodníkům! Rady Veroniky Obrovské z hradecké Občanské poradny

13. listopad 2023

Dnešní radioporadna je věnována nakupování nejen v souvislosti s blížícími se svátky. Nakupujeme celoročně a bohužel celoročně se musíme potýkat i s nekalými obchodními praktikami. Šmejdi ze společnosti ještě nevymizeli, na co si dát pozor? Jak nakupovat chytře, o tom dnes hovoříme. 

Spotřebitelské rady i s příklady toho, jak by to být nemělo, má pro vás odborná sociální poradkyně z Občanské poradny v Hradci Králové Veronika Obrovská.

Vždy je dobré si přečíst všeobecné podmínky obchodníka na e-shopu. Získáme informace a nebudeme jednoduše či bezhlavě klikat.
Veronika Obrovská, Občanská poradna Hradec Králové

Nakupujete ráda?
Nakupuji ráda a často, jak v kamenných obchodech, tak i na internetu.

Na začátku roku vstoupila v platnost novela zákona o ochraně spotřebitele, která měla zvýšit ochranu zranitelné skupiny zákazníků zejména při uzavírání smluv po telefonu i nevyžádaných prodejních akcích. Pomohla novela zákona?
Určitě pomohla. Myslím si, že je to dobrý krok, aby byli spotřebitelé opatrnější, aby se vůbec tato problematika mezi lidi dostala. A věřím, že budou následovat další kroky, které pomohou, abychom se už nikdy nemuseli v nákupech bát.

Čtěte také

Často v rámci poradenství věnujeme čas reklamacím. Třeba úplně jednoduchý příklad. Přišel zákazník, chtěl reklamovat danou věc a obchodník mu sdělil, že to nejde bez visačky, případně bez původního obalu. Umím si třeba představit, že jdeme vrátit obuv a nemáme k tomu krabici. Tak to je jedna z věcí, kdy tomu tak být nemusí.

A také mě ještě napadá reklamace mobilních telefonů. K tomu nemusíme mít s sebou nabíječky a sluchátka. Prostě, když jdeme reklamovat telefon, tak reklamujeme právě tu danou věc.

Jsou svátky rizikovým obdobím, kdy je třeba být při nákupech opatrnější?
Určitě se na tohle období prodejci zaměřují. Myslím si, že rizikovější mohou být internetové obchody, kdy si třeba spotřebitel nedává takový pozor, kde zanechává číslo své kreditní karty. Tam je jistě dobré kontrolovat, jak spolehlivý je ten konkrétní portál či webová stránka. Česká obchodní inspekce má například na svém portále seznam rizikových e-shopů.

Čtěte také

Pokud tedy chceme nakupovat chytře, jaký postup doporučujete?
Ve všech případech si přečíst všeobecné podmínky obchodníka a potom další podmínky, které uvádí na svém e-shopu. Teď už je změna, že klikací tlačítka už tam nejsou automaticky přednastavená, takže nám to dává možnost si opravdu všechny informace nastudovat a ne jen jednoduše a bezhlavě kliknout.

Ale to může představovat také i půlhodinové čtení.
Ano, ale můžete předejít určitým rizikům, která jsou s nákupem spojena. Že nám třeba nepřijde zboží tak kvalitní nebo ho chceme reklamovat či vyměnit. Na stránkách e-shopu bychom tyto informace měli získat.

Je tedy internetový obchod rizikovější, než když jdeme do kamenné prodejny?
Rizikovější může být, a to vzhledem k tomu, že si třeba nemůžeme dané zboží okamžitě prohlédnout. Na druhou stranu i na to zákon myslí. Je tam lhůta 14 dnů na odstoupení od dané smlouvy, pokud zboží nesplňuje naše požadavky, který jsme si na internetu vybrali.

Čtěte také

Ovšem, co je určitě rizikovější, tak je nahrávání platebních údajů prostřednictvím internetových obchodů. Je dobré si ověřit, zda platební brány opravdu dodržují všechny podmínky, které splňovat mají.

Co by nás mělo varovat, když klikneme na nějaké internetové stránky?
V rámci zákaznických recenzí bych se určitě na internetový obchod podívala, ale zmíněná novela zákona pamatuje i na to, že některé obchody si píší falešné recenze. Je tedy dobré i na to myslet. A pokud se vám některé recenze budou zdát manipulativní, může to být i známka toho, že si je psal sám prodejce. To nás může také varovat a podle toho se  zachovejme.

Veronika Obrovská a Pavla Kindernayová ve studiu Českého rozhlasu Hradec Králové

Celou nákupní radioporadnu s Veronikou Obrovskou z Občanské poradny v Hradci Králové si můžete poslechnout v našem audioarchivu.

Spustit audio

Související