Mapa přejezdů: Kde se umíralo pod koly vlaků?

11. prosinec 2015

Středeční nehoda ve Studénce je první, při které na tomto místě někdo zemřel. Tři oběti srážky Pendolina s polským kamionem však posunuly přejezd P6501 na jedno z předních míst žebříčku železničních křížení s nejvyšším počtem smrtelných úrazů. Podívejte se na všechna ostatní v přehledné mapě.

Sedm předchozích nehod se na přejezdu ve Studénce obešlo bez zranění: pokaždé šlo o kolizi se závorou, třikrát řidič dokonce ujel. Ve zbylých čtyřech případech na přejezdu lehce havarovalo nákladní auto, naposledy tahač Mercedes-Benz způsobil dosud nejvyšší škodu 800 tisíc korun.

Vyplývá to z databáze nehod, kterou vede dopravní policie. Český rozhlas ji podrobil rychlé analýze a zjistil, že od roku 2007 eviduje celkem 1 570 srážek s vlakem, ke kterým došlo na železničních přejezdech. Zemřelo při nich 168 lidí, těžce se jich zranilo 190. Jak je vidět z následujícího grafu, nejhorší byl rok 2010 se 34 mrtvými a 33 těžce zraněnými.

Vinu obvykle nesou řidiči motorových vozidel (1 521 případů), výjimečně incident způsobí chodec (6), závada na vozidle či například zvěř.

Při všech nehodách na přejezdech vznikla od roku 2007 hmotná škoda přes tři a půl miliardy korun. Podle předběžných odhadů Drážní inspekce činí škoda vzniklá při středeční kolizi ve Studénce 120 milionů. To je dvakrát víc než dosud nejdražší nehoda, která se odehrála v únoru 2012 v Podbořanech na Lounsku.

Nejvíc nehod na přejezdech se kvůli vyšší hustotě dopravy odehrává ve městech: v Olomouci a Liberci to bylo za posledních osm let shodně 24 případů. Následují České Budějovice (22 neho), Praha (17) a Veselí nad Lužnicí (12).

V následující mapě najdete zakreslenou celou železniční síť a každý přejezd, na kterém se podle policejní evidence od roku 2007 stala nehoda, při níž někdo zemřel. Číslo v červeném kroužku značí celkový počet obětí, po kliknutí se zobrazí také počet zraněných.

Nejvíc lidských životů, přesně čtyři, si od roku 2007 vyžádaly nehody na přejezdu v Přešticích na Plzeňsku. V červnu 2010 tam podle lokálních médií vlak smetl Renault Twingo a zabil jeho dvaaosmdesátiletého řidiče. O tři měsíce později odmrštil spěšný vlak felicii třicet metrů daleko, oba pasažéři zahynuli. Světelná signalizace přitom v obou případech fungovala. V roce 2012 vybavili železničáři přeštický přejezd závorami, od té doby na něm už k žádné nehodě nedošlo.

Ani investice do zabezpečení však nehodám nemusí zabránit, pokud řidiči upozornění na blížící se vlak ignorují. Záběry České televize včera potvrdily, že se to děje i ve Studénce, pouhý den po jednom z největších železničních neštěstí posledních let.

 
Na přejezdu ve Studénce se na červenou jezdí dál...

VIDEO: Přejezd ve Studénce den po nehodě Pendolina - na červenou se jezdí dál...Víc o vyšetřování v článku > www.ceskatelevize.cz/ct24/regiony/318089-vyprostovani-trvalo-70-minut-plechy-z-kamionu-zrusily-kabinu-strojvudce/

Posted by ČT24 on Thursday, July 23, 2015
autoři: Marcel Šulek , cib
Spustit audio