Krizové situace nadělají lidem paseku v životě. Jsme zahlceni informacemi a neumíme s nimi pracovat
Krize v dospívání je velké téma. Proto tu máme hned dva hosty. Jsou to psycholožky a psychoterapeutky Tereza Pokorná a Zuzana Eliášová z Centra Nomia v Hradci Králové, které pod sebou zahrnuje poradnu pro oběti násilí, dětské krizové centrum a centrum pro zdravě fungující rodinu.
Psycholožky a psychoterapeutky Mgr. Bc. Tereza Pokorná a Mgr. et Mgr. Zuzana Eliášová hovoří v naší radioporadně na téma: krize v dospívání, jak rozpoznat první příznaky.
Pracujete s dětmi a dospívajícími, kteří prožívají nějakou krizi. Jakým způsobem se k vám dostávají? Přivedou je rodiče, mohou vám samotné děti zavolat nebo je to na doporučení lékaře?
Děti se k nám dostávají různým způsobem. Je tam i vlastní iniciativa, máme také děti, který se nám ozvaly samy. Pak samozřejmě potřebujeme přizvat na pomoc i rodiče. A často přichází i rodiče, kteří nás kontaktují a potřebují pomoci. A jsme kontaktováni i OSPODem (Oddělení sociálně právní ochrany dětí) nebo praktickými dětskými lékaři.
Čtěte také
Když si vezmeme krizi v dospívání, nemyslím nějakou rodinnou krizi, s čím se nejčastěji setkáváte?
Je to různé. Jsou to hodně emoční otázky, ať už jsou to krize spojené s pocity nejrůznějšího trápení nebo bolestí, pocitů prázdnoty nebo i obtíže ve vztazích, ať už rodinných či mezi spolužáky. Nebo dospívající zažijí nějakou událost, která jim působí trápení a potřebují se s někým poradit.
Koronavirus hlavně mladým lidem nadělal pořádnou paseku v psychickém životě. Vidíte to i vy, že těchto případů přibývá?
Ano, je to stále jedno z velkých témat, se kterým se odborníci pracující s dětmi a s dospívající hodně setkávají a hodně to řeší. Objevuje se to i s odstupem, byť bychom si řekli, že covid je už za námi. Tak on dobíhá v tom prožívání zejména u dospívajících. Objevuje je to i v terapiích dospělých.
Čtěte také
A jakou roli hraje internet a sociální sítě? Třeba inspirování se nějakými psychickými potížemi či psychickou nepohodou?
Internet bych v tomto směru nechtěla úplně démonizovat, ale vnímám jeho určitou roli třeba v tom, že děti jsou zahlceny informacemi a neumí s nimi tolik pracovat. Tam vidím velké nebezpečí. Přehlcení informacemi je závažné i právě v rámci covidu nebo války. Chodili mi i dospívající na terapie, kteří přicházeli se strachem, že si někde něco přečetli a nevěděli, jak se s tím popasovat.
Dospívající a děti byly hodně dlouho právě v covidové době odkázáni jen na internet, velkou část jejich života pohltil tento způsob komunikace s druhými, i způsob učení se prostřednictvím virtuality. Takže je to velké téma, které je stále aktuální. Jednou z vývojových potřeb je fyzicky se potkávat se svými kamarády a vrstevníky.
Čtěte také
Když je nejhůř, tak fungujete i vy třeba na telefonu nebo v online internetovém prostoru?
Ano, máme jednu službu, která se jmenuje online poradna. Tu si mohou najít dospívající, děti i dospělí na našich webových stránkách. Mohou nám tam psát dotazy, na které se snažíme reagovat i v rámci online poradny a také telefonicky.
Určitě je možné se obrátit na našeho koordinátora, který poskytuje službu i po telefonu. A máme i krizovou službu. To znamená, že v akutních případech vyjíždíme nebo za námi přijíždějí děti či dospívající. Snažíme se opravdu poskytnout pomoc co nejdříve, když vyhodnotíme, jak je ta krize závažná.
Čtěte také
Můžeme přiblížit, jak potom vypadá vlastní terapie? Jak tohle to funguje?
Poskytujeme individuální terapie a v rámci dětského krizového centra máme i skupinovou terapii nebo podpůrné skupiny, které otvíráme. Teď máme třetí běh dívčí podpůrné skupiny. Začali jsme minulý týden, je to sebepoznávací a podpůrná dívčí skupina pro děvčata ve věku 13 až 18 let.
Poskytujeme jim tam prostor a místo potkávat se, povídat si a řešit nejrůznější věci, které zrovna potřebují. A zároveň k tomu využíváme i další způsoby, ne pouze terapeutické povídání. Ale i kresbu, tvořivé věci, pohyb, zaměřujeme se hodně na tělo. Snažíme se poskytnout prostor dívkám, kde se mohou nějak projevit a realizovat.
Celou radioporadnu s psycholožkami a psychoterapeutkami Terezou Pokornou a Zuzanou Eliášovou si můžete poslechnout v našem audioarchivu.
Související
-
Nebezpečí online světa. Bezpečný internet a kyberšikana....
Radioporadna - Mgr. Jaroslav Mareš - internetová poradna - kouzla a nebezpečí online světa - bezpečný internet a kyberšikana - Zajímavá osobnost je Hostem Radiopora...
-
Petra Dočkalová: Denně si kladu otázku, jak změnit sousloví učení mučení na učení je bohatství
Začal nový rok a mluví se o nejrůznějších předsevzetích, dávat si je či nedávat? A jak motivovat děti, aby měly chuť se rozvíjet, aby nacházely to, co je pro ně smysluplné?
-
Jak přežít prázdniny s puberťákem? Psycholožka Jolana...
Radioporadna - PhDr. Jolana Moravcová - dětský psycholog - Konec školního roku, peripetie společných rodinných dovolených, prázdniny s puberťákem - Nomia Hradec Krá...
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.