Jarní počasí probudilo cyklisty. Servisy jsou zaplněné, než vám dají kolo do pořádku, chvíli to trvá

4. duben 2024 07:05

S nástupem jara začínají lidé stále častěji nasedat na kola. Jenže připravit kolo na první velkou vyjížďku nemusí být právě snadný úkol. Některé cykloservisy teď mají plno i na několik týdnů dopředu a je jedno, zda si člověk vybere opravnu ve velkém nebo malém městě. V servisu v Týništi nad Orlicí se teď nezastaví. 

„Upadlá šlapka, no. To jsem ani neviděl, najednou jedu a říkám, to je nějaké divné.“
„A ten zbytek nemáte?
„Ne, to ani nevím, kde jsem to ztratil. V cykloservisu Jiřího Briče v Týništi nad Orlicí jsem sotva pár minut. Telefon zvoní skoro nepřetržitě a do prodejny právě přichází už druhý zákazník z ulice s rozbitým kolem.

Čtěte také

S malými opravami se Jiří Brič snaží lidem pomoct hned, v opačném případě by to znamenalo i několikatýdenní čekání. „Já jezdím pořád. To jsou typičtí Týnišťáci, ti jezdí pořád. Co tam dáme? Dejte tam třeba tuhle.

Vy jste mluvil o tom, že v tuhle chvíli tu stojí 20 kol, která čekají na servis nebo na opravu. To znamená, kdyby dnes někdo přišel s tím, že potřebuje kompletní servis kola, tak jak dlouho si počká? „Měsíc. A snažím se mu to rozmluvit, ať přijde někdy, až bude klidněji.

Opravy kol se podle Jiřího Briče v čase proměňují a mění se také požadavky zákazníků, které často není snadné splnit. „Čím dražší kolo si koupíte, tím kvalitnější komponenty tam jsou. Ale kvalitnější neznamená, že déle vydrží. Kvalitnější znamená, že je lehčí, jemnější a plynulejší řazení. Člověk, který si koupí dražší kolo, je náročnější zákazník, ale aby to kolo fungovalo, tak potřebuje kvalitnější díly a kvalitnější servis a tím stoupá i cena, dílů i servisu.

Čtěte také

Za základní údržbu kola po zimě zaplatí teď podle Jiřího Briče lidé v Týništi nad Orlicí nejméně 600 korun. „Více méně to obsahuje zkontrolování kola, namazání řetězu, dofouknutí kol, dotažení všech spojů. Je to opravdu kontrola toho, že kolo je pojízdné. Pokud kola do podzimu jezdila a přes zimu někde ležela v kůlně, tak se na jaře projeví nějaké věci, které je třeba udělat a pak je to plus materiál a práce. Takže běžně ty jarní servisy se pohybují od 1500 až do 2 tisíc korun.

Společně teď listujeme knihou, do které majitel cykloservisu od začátku roku zaznamenává všechny opravy. „Dvakrát plášť, gripy, brzdová páčka. Takže k dnešnímu dni 66 oprav plus tohle, co nemám ještě spočítané.

V seznamu ale chybí desítky případů, kdy podobně jako dnes, přišli lidé bez ohlášení. Rok od roku narůstá i počet oprav elektrokol, která na rozdíl od těch běžných, vyžadují připojení na diagnostiku podobně, jako třeba auta.

Spustit audio

Související