Jak se žije seniorům v domovech důchodců bez návštěv blízkých? Učí se nové technologie!

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Senioři a nové technologie (ilustrační foto)

Senioři v Domově důchodců v Tmavém dole na Trutnovsku se díky přísným opatřením proti šíření koronaviru učí pracovat s novými technologiemi. Své blízké totiž mohou momentálně pouze slyšet přes telefon nebo vidět díky videohovorům. Současná situace za zavřenými dveřmi změnila nejen jejich život, ale i práci těch, kteří se o ně starají.

S ředitelem Antonínem Stanislavem jsme se sešli úplně mimo domov důchodců, protože tam samozřejmě kromě personálů v tuto chvíli nikdo nesmí. Jak to ale snáší senioři, kteří jsou v domově v uvozovkách zavřeni?

„Ano, platí přísný zákaz návštěv. A senioři bohužel i tento stav pociťují. My se snažíme, aby se jich to co nejméně dotklo, protože tato izolace potom může způsobovat v nejhorším případě i panické stavy," říká Antonín Stanislav.

Ptají se klienti domova, co se děje? Rozumí nastalé situaci?

„My jsme se na tuto situaci už dopředu připravovali. Zřídili jsme vlastní vnitřní krizový štáb. A mohu říci, že klienti to chápou a plně spolupracují. Uvnitř domova důchodců ten režim běží v podstatě poměrně dobře. Na onu situaci, která panuje venku."

I v Domově důchodců v Tmavém dole na Trutnovsku šijí zaměstnanci roušky

Mají pracovníci domova důchodců víc práce než předtím?

„Mají rozhodně více práce. Je to způsobeno i naší prevencí. Zařídili jsme úklid ve dvou směnách a dbáme zejména na hygienu, na mytí rukou, používáme desinfekční prostředky a mýdla, máme i rohožky u vstupu napuštěny desinfekčním prostředkem."

Co babičky a dědečkové? Snaží se mýt ruce?

„Musím říct, že i v této krizové situaci jsem velmi překvapen pochopením klientů a seniorů. Jsem jim za to velmi vděčný. Situaci chápou a pomáhají nám jak mohou. Snažíme se komunikovat i prostřednictvím telefonů. Zavedli jsme také opatření, že na každém oddělení je možno využít telefon, kdyby si chtěl někdo zavolat. A máme nově zavedenu i videokonferenci přes tablet. Kde je možné se s rodinnými příslušníky i vidět."

Tady je situace komplikovanější ještě o to, že na podzim začaly bourací práce. Musel se vyklidit celý jeden pavilon a klienti byli sestěhováni do jednoho oddělení. Tudíž nyní je tam lůžek pohromadě daleko více.

„Ano, ta situace je tímto ještě umocněna. Začátkem dubna měla u nás začít rozsáhlá rekonstrukce a novostavba celého prvního oddělení. Nicméně i přesto musím říct, že všichni to zvládáme. Chci na tomto místě poděkovat jak klientům, tak především zaměstnancům a samozřejmě i zřizovateli."

Sociální pracovnice zdejšího domova se snaží pomáhat i mimo své působiště. V prádelně totiž zřídili dílnu, ve které stihli už od začátku týdne ušít téměř 300 látkových roušek. Ty teď rozváží potřebným v okolí.

Spustit audio
autoři: Jana Házová , baj

Související