I ve 21. století potkáte renesančního člověka. O Antonínu Křížovi z Náchoda to platí stoprocentně

3. březen 2019 18:09

V mládí byl Antonín Kříž úspěšným atletem a v hodu kladivem patřil k československé špičce. Sportu zasvětil celý svůj život také jako učitel tělocviku na náchodské Střední škole stavební. Ale kromě toho se léta věnuje historii svého města. 

Antonín Kříž nashromáždil obrovskou sbírku historických fotografií a fotografických negativů Náchoda a okolí, a tak má doma hotový poklad. Stovky pohledů na místa, která už v jeho rodném městě dávno neexistují nebo vypadají docela jinak. Materiály postupně zpracovává a chystá k vydání knihu.

A především maluje. Také na svých obrazech se snaží zachytit dávná malebná zákoutí města Náchoda. Právě pracuje na velikém trojdílném obraze, kde kromě míst, která už zmizela, náchodští najdou také řadu významných osobností svého města.

Ateliér Antonína Kříže - zimní obraz bývalého Plhovského rybníka

Centrálním motivem je staré židovské město, které bylo zlikvidováno v 70. letech 20. století. Synagoga byla odstřelena roku 1964, pak se postupně celá židovská čtvrť demolovala. Zmizely všechny roubené i zděné historické budovy, které tvořily malebnou část města. Kdyby se tato lokalita bývala zachránila, domnívá se pan Kříž, mohla být dnes ozdobou a velkou turistickou atrakcí Náchoda.

A proto právě do této už neexistující části Náchoda Antonín Kříž umístil ústřední motiv svého obrazu, betlémskou scénu. Zachytil podstatnou část starého židovského města. Jesličky umístil do míst, kde je v centu dodnes zachován zbytek městských hradeb.

Lidské tělo je jako vesmír. To je životní zkušenost anatomického malíře Josefa Bavora

Malíř Josef Bavor, předseda Unie výtvarných umělců oblastního sdružení Hradec Králové, host Evy Boudové v pořadu Návštěva

Malíř a šéf královéhradecké Unie výtvarníků Josef Bavor by se bez tvorby neobešel. Stále maluje a nepřestává žasnout nad skrytým tajemstvím života.

Celý obraz bude úctyhodně velký. Centrální část má rozměry 160x200 cm, křídla mají rozměr 160x80 cm a budou malována z obou stran, aby byl triptych pohledový otevřený i zavřený. Zavřený nabídne pohled na náchodský zámek od západu a od východu, a když se křídla otevřou, na levé části budou tři staroměstské motivy a pravá část bude věnována Plhovu, čtvrti, kde se Antonín Kříž narodil a vyrůstal.

Obraz je malován na plátno olejovými barvami. Specialitou Antonína Kříže je zlacení. Vždy obdivoval gotické oltáře a způsob použití zlacení na starých deskových oltářních malbách. Sám používá zlato na olejové zlacení, tzn. matné, a také zlacení na bolus, minerální pigment bohatý na oxidy železa, který se jako podklad zlacení na deskových obrazech a sochách používal právě v období gotiky.

Rozpracovaný triptych Náchod

Celý triptych má malovaný a zlacený ornamentální rámec zdobený erby všech majitelů náchodského panství. Ti jsou také namalováni v průvodu, který se ubírá k jesličkám. Na obraze bude kolem dvou set figur. Náchodští tam najdou i konkrétní občany města z minulosti i současnosti.

Tak velké dílo potřebuje také mohutný stojan a rám, aby mohlo být vystaveno. V tom ochotně pomohl přítel pana Kříže, umělecký truhlář pan Špaček z Jizbice, který vyrobil rámy a masivní dřevěnou konstrukci z dubu a borovice. Ve spodní části bude mít 80 kilogramů těžké závaží, aby stojan byl stabilní.

Ateliér Antonína Kříže

Antonín Kříž zdědil výtvarné nadání po svém otci. S uměním byl v kontaktu od mládí, ale protože se aktivně věnoval atletice a sportu, malovat začal až v pozdějším věku. Navštívil řadu světových galerií, nejvíce obdivuje impresionisty. Je samoukem, ale jeho malířský rukopis je velmi vytříbený a poetický. Tvoří a maluje tak, jak to cítí.

Antonín Kříž na svém triptychu pracuje zhruba rok a podle jeho slov mu práce na něm ještě nejméně dva roky potrvá.

autoři: Romana Joudalová , baj
Spustit audio

Související