Housenka Agáta, papoušek Oskar a skřítek Matýsek pomáhají prvňáčkům v Kopidlně se třemi předměty

Prvňáci ze třídy Motýlků ZŠ v Kopidlně  ověřují nový vzdělávací systém AMOS
Prvňáci ze třídy Motýlků ZŠ v Kopidlně  ověřují nový vzdělávací systém AMOS

Prvňáci ze třídy Motýlků ZŠ v Kopidlně na Jičínsku ověřují nový vzdělávací systém AMOS. Čtení, psaní, počítání a prvouku probírají jedním výukovým stylem se třemi didakticky i graficky provázanými soubory učebnic Nové školy s.r.o. Českým jazykem děti provází housenka Agáta, prvoukou papoušek Oskar, matematikou skřítek Matýsek.

Pilotní program testuje s kopidlenskými prvňáčky učitelka Barbora Olejarčíková od září loňského roku a podle toho, co jsme se přímo ve třídě dozvěděli, je s ním spokojená.

Prvňáci ze třídy Motýlků ZŠ v Kopidlně  ověřují nový vzdělávací systém AMOS

Kopidlenští „Motýlci" píší zatím převážně velkými tiskacími písmeny.

„Jejich výhodou je to, že je děti znají z domova od rodičů, a také z mateřské školy. I slabší žáci se tak naučí rychleji poznávat písmenka, rychleji číst i psát. Máme tu už i aktivní žáčky, kteří postupně zkouší vymalovávat i psací tvary. Je to individuální," popisuje učitelka Barbora.

Děti jsou samostatné, ale dokáží i spolupracovat

Učitelka Motýlků využívá nejen frontální, ale i interaktivní výuku s dataprojektorem, přes který promítá na magnetickou tabuli různá cvičení podle nových učebnic. Prvňáčci tak jen nesedí v lavicích a nepíší do sešitu, ale projdou se k tabuli a přitom spolupracují, pomáhají si navzájem.

Děti vás po výuce přijdou obejmout, směje se Terezie Kracíková, učitelka na indonéském Lomboku

Terezie Kracíková učitelkou na Indonéském Lomboku

Dnes se s Českým rozhlasem Hradec Králové a také se studentkou Přírodovědecké fakulty Univerzity Hradec Králové Terezií Kracíkovou, která učila děti angličtinu na indonéském Lomboku, podíváme trošku do světa. 

„Téměř každý den platí, že první a druhá vyučovací hodina jsou nejlepší, pak už pozornost a aktivita dětí klesá. Přestávky ale míváme rušné, kluci tady mohou hrát měkkým míčem vybíjenou a děvčata si většinou o velké přestávce zatancují na hudbu, kterou jim pustím. I když ze sebe vydávají energii, tak si tím zároveň i odpočinou a pak jsou v lavicích klidnější," předává své zkušenosti kopidlenská učitelka.

Přichází k nám Karolínka, která ukazuje vybarvenou omalovánku s čísly a bez zaváhání pojmenuje všechna zvířata, která na obrázcích jsou. Z barev má ráda hlavně růžovou a je zřejmé, že kreslení patří k jejím zálibám. Nejvíc ji prý baví „počítadlovat" a jezdit na kole, i když ještě občas padá.

Prvňáci ze třídy Motýlků ZŠ v Kopidlně  ověřují nový vzdělávací systém AMOS

O přestávce mezi první a druhou hodinou jsme se vydali k hloučku dětí, kde nám Eliška svěřuje, že už přečetli jednu knížku a všichni se shodnou, že počítat umí do patnácti a vědí, jak se jmenují mláďata od zvířat a jak jejich maminky a tatínkové.

Z klubka prvňáků se překvapivě ozve, že by chtěli být rychlejší, že jsou pomalí. Nejrychlejší ve skládání slabik i počítání je prý David a Anička, těm by se chtěli vyrovnat.

Kiki nebaví tělocvik, zato matematika, to je ono!

Už za chvíli se dočká, protože po přestávce se všichni budou kamarádit se skřítkem Matýskem.

Prvňáci ze třídy Motýlků ZŠ v Kopidlně  ověřují nový vzdělávací systém AMOS

„Matýskova matematika je až do pátého ročníku a myslím, že housenku Agátu už teď mají i ve druhém ročníku. Oskárek je úplně nový, tak je zatím jen pro prvňáčky. Věřím, že pokud budou autoři pokračovat v tomto duchu interaktivních cvičení jako v Agátě a Matýskovi, tak určitě i v Oskarovi vymyslí skvělá cvičení. Já jsem s touto výukou spokojená. Díky ní mám spoustu nápadů, jak dál s dětmi opakovat a je to pro mě jednodušší na přípravu," chválí nový systém Barbora a ukazuje, že dětem v orientaci pomáhá i jednotný způsob zadání.

Senioři se učí angličtinu spolu s dětmi. O takové lekce je v Hradci Králové ohromný zájem

Děti baví učit seniory angličtinu. A ti jsou za to opravdu vděční

Několik desítek seniorů se před několika týdny začalo v Hradci Králové učit anglicky. Lekce jsou přitom hodně netradiční. Kromě dospělé lektorky totiž penzistům pomáhají se zvládnutím učiva i školáci. Jak to vypadá, když vedle sebe v lavici sedí žáci, mezi kterými je věkový rozdíl i šedesát let, se s mikrofonem zašel podívat reportér Václav Plecháček.

Piktogramy (obrázky) jsou ve všech třech učebnicích stejné. Například obrázek knížky znamená „přečti". Děti tak hned vidí, co mají v tom kterém cvičení dělat. Zároveň se využívá tzv. dvojí stránkování, kdy je kapitola nahoře označena obrázkem, dole pak klasicky číslem.

Do pilotního ověřování nových učebic prvouky s metodou tří startů je zapojeno jen sedm škol z celé České republiky.

Nový školní rok 2018/2019 byl tedy pro učitelku Barboru Olejarčíkovou velkou výzvou: „17. dubna budeme mít setkání ve Vysokém Mýtě, kde se společně s autory učebníc a programu, i s dalšími pedagogy z pilotních škol sejdeme nad tím, co se nám podařilo a kde to případně vázne."

Obrázky od kopidlenských prvňáčků pro Český rozhlas Hradec Králové.  Je tam i rozhlasový mikrofon

Zároveň upozorňuje, že v Kopidlně netestují jen učebnice, ale využívají i dvě novinky: každý měsíc ověřují s dětmi jeden pokus a letos jim Mgr. Miloš Novotný, iniciátor celého programu AMOS, se kterým úzce spolupracují, přidal novinku i do českého jazyka, takzvanou rotostavebnici nebo Roto ABC. S pomocí matiček, šroubků a různých tvarů skládají písmenka a už prý zkoušeli i čísla.

Loučíme se a na cestu dostáváme od prvňáčků obrázky, které nám i při propojené výuce tří předmětů stačili namalovat. A napadne nás, že se i rozhlasový mikrofon stal na jednu vyučovací hodinu názorným předmětem prvouky.

Spustit audio

Související