Daniel Reynek / Nové objevy fotografie

22. září 2010

Výstava Daniela Reynka - Nové objevy fotografie bude slavnostně zahájena v úterý 15. července 2008 od 15:00 hodin v prostorách Galerie v Biskupské rezidenci v Hradci Králové. Výstava potrvá od 15. července do 15. srpna 2008 a otevřena bude denně od 10:00 do 17:00 hodin. Fotografie Daniela Reynka nám otevírají dveře do Říše divů. Do okouzlujícího světa dětí, kde vše je nejen veliké, ale i magické a kde se tráva stala neprostupným pralesem, střípek skla drahocenným šperkem či dokonce sluncem, kde květiny ožívají lidskými hlasy a kde se malé místo na stole za starou skleničkou stává celou krajinou. Odkrývají podivuhodný svět, do kterého nemusíme procházet zrcadlem, ale stačí se jen pozorně zblízka podívat za záclonu, okenní sklo, mezi stébla trávy či na drobnosti poházené po kuchyňském stole.

Snad právě z precizního tisku otcových grafik, kde každý detail má svůj smysl a otevírá další prostor naší obrazotvornosti, se naučil Daník dívat okolo sebe. A to pozorně a často velmi zblízka. Otevřel se mu tak nový svět nádherných struktur a tuto vizi dokázal zachytit i předat dalším divákům.
Tak jako se struktury trav, větviček, kůry či omítky na fotografiích Daniela Reynka často podobají jemné struktuře vrypů otcových grafik, tak i fotografický materiál utrpěl během let mnoho drobných škrábanců a skvrn, které neplánovaně, ale zákonitě opět přibližují tyto fotografie suchým jehlám Bohuslava Reynka či přírodním procesům.
Větvičky, jehličí, stébla, krystalky ledu, žilky listů, okvětní lístky květin, bublinky ve skle, škrábance či drobné ornamenty staré skleničky, střípek barevného skla a k tomu všemu neopakující se hra světel. Plastičnost, daná jak používanou technikou - tedy kombinací dvou obrázků do jednoho, tak i volbou témat každého snímku. Je zde vše, co nemá chybět žádnému dobrému uměleckému dílu. Je to ono tajemno, krása skrývaná závojem, nedopovězenost, prostor pro fantazii každého diváka, možnost objevovat stále něco nového. Pro mne je zde i část genia loci petrkovského domu.
Stejně tak jako obdivovatelé grafik v Petrkově často přehlédli vynikající kresby Bohuslava Reynka, tak i výjimečné fotografie Daníkovy málokdy přišly na pořad dne. Cílem naší výstavy není to, aby odlesk stoupajícího zájmu o dílo Bohuslava Reynka padl i na jeho syna, ale vyvedení na světlo Boží oné Popelky, kterou například byly zmiňované kresby Reynkovy a dnes jí jsou fotografie Daníkovy. Můžeme jen litovat, že toto fotografické dílo není příliš rozsáhlé. Dvojice diapozitivů Daniela Reynka, z nichž byly zhotoveny naše snímky, dosahují počtu jen několika desítek kusů.
David Bartoň, květen 2005

Když na počátku léta roku 2005 začala v Telči malá výstava barevných fotografií Daniela Reynka, šlo o jednu z jeho prvních výstav. Díky nadšení a technické pomoci českobudějovické galerie Měsíc ve dne se tehdy konečně podařilo Reynkovy fotografické montáže dvou diapozitivů bezchybně zvětšit na barevné reprodukce o rozměru 30x30 centimetrů. Už tato drobná výstava vzbudila velkou pozornost návštěvníků, médií i galerií. Začaly přípravy katalogu a dalších výstav. Velké fotografie Daniela Reynka pak byly vystaveny a nadšeně přijaty v Českých Budějovicích i na jiných místech.
Co však pokládám za nejdůležitější, to byl objev skutečného pokladu v podobě dalších diapozitivů, o jejichž existenci neměl Daniel ani ponětí. Ležely zaprášené a poškrábané v krabici za skříní pod velkou vrstvou rozličného smetí, rozbitých sklíček a diarámečků. Ihned jsme začali vybírat ty nejzajímavější a z některých pak Daník spojil své oblíbené dvojice, mnohé jiné byly uznány sebekritickým autorem za životaschopné i samostatně. Množství objeveného materiálu zvýšilo počet Reynkových barevných snímků přibližně na dvě stovky. Některé obrázky kvalitou překonaly i ty, které jsem dosud viděl a znal. Řada těchto nalezenců spolu s několika velkými digitálními fotografiemi z loňského roku je dnes ozdobou více než desítky výstav, pořádaných letos u příležitosti autorových osmdesátin.
únor 2008

Daniel Reynek se narodil 9. června 1928 v La Tronche u Grenoblu. Je starším synem básnířky Suzanne Renaud a Bohuslava Reynka, grafika, básníka a překladatele. Vychodil měšťanskou školu, pracoval jako šofér u Pozemních staveb. Fotografovat začal ve čtyřicátých letech (fotoaparátem Box-Tengor). Spolu se svým otcem tiskl grafiky, v padesátých letech se podílel na pokusech otce s metodou upravovaného skleněného negativu - fotografikou, označovanou jako "clichés - verre". Přibližně od poloviny šedesátých do druhé poloviny osmdesátých let dvacátého století vytvářel fotografické montáže - skládal své barevné snímky (fotoaparát Praktisix) přes sebe do dvojic. V posledních letech vycházejí tyto fotografie na obálkách knih Karmelitánského nakladatelství. Je spoluautorem knihy vzpomínek Kdo chodí tmami (Torst 2004) a autorem knihy Z vln, které zkameněly (Karmelitánského nakladatelství 2007). Jeho první výstavy proběhly v Galerii moderního umění v Roudnici nad Labem (1991, kurátorka Anna Fárová), v galerii Aoste u Grenoblu (1994), v PEN klubu v Praze (2003), v Městské galerii Hasičský dům v Telči (2005) a v galerii Měsíc ve dne v Českých Budějovicích (2005). Žije v Petrkově u Havlíčkova Brodu.

Spustit audio