Bezpečnost v okolí škol v Hradci Králové by mohly pomoci zlepšit takzvané školní plány mobility

12. duben 2024 07:28

Radnice v Hradci Králové chce zvýšit dopravní bezpečnost v okolí škol. Kritickým situacím mají bránit takzvané školní plány mobility. Dokument s pravidly vytvořený na míru by v budoucnu měla mít každá městem zřizovaná základní škola. Prozatím vzniká ve čtyřech z nich. Podrobnosti zjišťovala reportérka Adéla Kavříková.

Čtěte také

Jsem právě před Základní a mateřskou školou Úprkova v Hradci Králové, což je jedna ze čtyř městských škol, které už na svém plánu mobility začaly pracovat. Zatím tedy není hotový, zhruba do 8. hodiny ranní tady u školy hlídkovali strážníci městské policie. Bezpečnost dětí na přechodech je podle nich prioritou.

Ale už nemají čas dohlížet třeba na správné a bezpečné parkování. Podle toho, co jsem zde sledovala, tak je to zhruba půl na půl. Polovina dětí chodí do školy pěšky a druhá polovina přijíždí ke škole s rodiči autem. A právě nesprávné otáčení či couvání aut při parkování může bezpečnost zejména menších dětí u škol ohrožovat.

I s těmito riziky tedy pracují ony připravované školní plány mobility.

Čtěte také

Ve kterých dalších městských školách už plány mobility vznikají?
Kromě Základní školy Úprkova je to ještě Základní školy Milady Horákové, Základní škola Gočárova a Habrmanova. Městských škol je v Hradci celkem 17. Pokud se tento koncept osvědčí, měly by následovat další. Některé z těch čtyř škol už za sebou mají i terénní šetření, které je součástí tvorby onoho plánu, některé to teprve čeká.

Třeba teď v pátek se na Základní škole Habrmanova zapojí i samy děti tím, že budou v ranní špičce počítat auta, která kolem školy projíždějí.

Jak konkrétně takový plán mobility vlastně vzniká?
Je to vlastně koncept, který řeší nejen bezpečnost, ale také to, jakým způsobem se žáci do školy dostávají.

Čtěte také

Podle magistrátu je hlavním cílem školních plánů mobility bezpečnější doprava v okolí škol.

Podle dopravního experta Zbyňka Sperata, který s magistrátem na jejich tvorbě spolupracuje, se to ale neobejde bez toho, aniž by se snížil podíl dětí, které se do škol dostávají autem. O tom, že se jejich počet v 21. století zvyšuje, podle Zbyňka Sperata vypovídá i statistika. Podle ní se v Hradci mezi lety 2003 a 2015 více než ztrojnásobil počet dětí, které rodiče dováží do školy autem. Novější data nejsou.

Na tvorbě školních plánů mobility kromě odborníka na dopravu spolupracuje také městská policie, ale i samotní žáci, jejich rodiče a učitelé. Ti vyplňují například on-line dotazník, ve kterém odpovídají třeba na to, jak se do školy dopravují, jak by se chtěli dopravovat nebo co jim brání v tom, že se nemohou dopravovat tak, jak by chtěli.

Spustit audio

Související