Václav Souček: Za kolečkem

12. srpen 2017
Auto, řidič

Když bývalo klukům po vojně ouvej se zaměstnáním, vždycky se ještě nabízelo povolání řidiče. U ČSAD vyrostly stovky zdatných šoférů z řad původních závozníků, pod dohledem těch zkušených postupně získali ostruhy na sklápěčkách a soupravách s vlekem, kdo se dostal na návěs a k TIRu, už musel být machr. Autobusáci byli šlechta o třídu výš, v uniformě a s kravatou.

Dnešní zrychlená doba nabízí místa za volantem kamionů a autobusů naprosto jiných kategorií, při čemž nároky na řidiče násobně stouply. Když pak vidíte, jak tancuje ten barák na kolech po dálnici z pruhu do pruhu, hledíte, abyste byli co nejdříve daleko před ním. Automobilová doprava už není jen prodlouženou rukou výroby, ale nezbytností přesunů z místa na místo. O to víc citelně chybí prostory k odstavení, parkoviště, a hlavně – důmyslné únikové zóny pro případné selhání techniky mnohatunových kolosů. Protože je to jen technika, a je to jen člověk, který ji ovládá.

Pracoviště řidiče v trolejbusu Škoda Tr 8

Za volantem autobusu, havarovaného v kopcích severní Itálie, byl prý 62letý, zkušený profesionál. Než namířil neovladatelný vůz do protisvahu, musel si situaci bleskově vyhodnotit, a zvolil nejlepší řešení ze všech špatných.

V Kanceláři prezidenta na pražském Hradu se prý už vrší návrhy na státní vyznamenání. Možná i na ty „In memoriam“.

Publicista Václav Souček glosuje současné kulturní, společenské i politické dění na vlnách Českého rozhlasu Hradec Králové. Slyšet je můžete v 6:50 hodin.