Václav Souček: Mosty a lávky

1. listopad 2018
Na severním Plzeňsku se schyluje k unikátní technické operaci. Stavbaři budou měnit 118 let starý železniční most nad přehradou Hracholusky

V minulém týdnu čínský prezident slavnostně otevřel nejdelší silniční stavbu světa nad mořem, mostní komplex mezi Hongkongem a Macaem. Obří stavby zasluhují úctu, pokud slouží nejen k vytírání očí rekordními parametry, ale především svému účelu. 

Pokud slouží, tak i dosluhují; tak jako „Libeňák" v Praze. Stovky dalších mostů včetně historických vyžadují trvalou péči, a zároveň obezřetnou pozornost směrem k budoucím investorům.

Nejde jen o lávky, jako onu havarovanou v Tróji; v českém prostředí půjde o splavnost a stavby jezů na Labi, a na Moravě o prezidentem vysněný, bájný průplav Dunaj - Odra - Labe. Pokud si dřív naléhavě nevyžádá generálku extrémně vytěžovaný most přes Vltavu pod Barrandovem.

Čínské investice jsou schopny zviditelnit se a vydobýt si svým objemem respekt nejen ve fotbalové Slávii. Mluvilo se polohlasem o vybudování lázeňského komplexu na jihu Moravy u Pasohlávek. Jak by se k tomu stavěli místní vinaři, kteří tamtéž nedávno dosazovali vinice, to zatím není známo.