V Náchodě začali jako první městský úřad v Královéhradeckém kraji využívat aplikaci Tichá linka
Město Náchod nabízí novou službu pro neslyšící s názvem Tichá linka. Pomocí tabletu propojí lidi se sluchovými vadami s tlumočníkem do znakové řeči a ti následně usnadní komunikaci s úředníky. Jak pár dní stará novinka funguje zjistil reportér Václav Plecháček.
Kancelář jedné z budov městského úřadu v Náchodě. Za stolem sedí koordinátorka sociálních služeb Kateřina Tylšová. U sebe má tablet, díky kterému mohou neslyšící komunikovat s úředníky prostřednictvím tlumočníka ve znakové řeči.
„Pokud přijde klient se sluchovým postižením, tak se připojím k tabletu do aplikace Tichá linka. Zadám jeho osobní údaje, pokud nechce, tak zadám anonymního klienta. A napíšeme také čeho se vlastně bude tlumočení týkat. Protože je důležité, aby byl připravený tlumočník, který danému tématu alespoň trošku rozumí," vysvětluje Kateřina Tylšová.
Tichá linka. Centrum online komunikace pro osoby se sluchovým postižením
Jednotlivé kroky současně provádí a následně odesílá požadavek na tlumočení do centrály v Praze, kde sedí několik tlumočníků do znakové řeči. Připojení může trvat několik vteřin nebo i desítky minut. Podle toho, jestli má právě na druhé straně někdo čas a je k dispozici.
Čtěte také
„Můžeme se ale také objednat na konkrétní čas. To potom bude stanoveno přesně, kdy se s klientem sejdeme, bude domluven pevný termín a tlumočník bude v určený okamžik připraven."
V tomhle případě trvá navázání spojení jen několik minut. Na obrazovce tabletu se objevuje tlumočnice do znakového jazyka, která sedí v pražské centrále. Je připravena pomoct klientovi na městském úřadě v Náchodě řešit s tamními pracovníky jeho žádost. Obrazovka je rozdělená na dvě poloviny, kromě tlumočnice je tam i úředník spolu s klientem. Program se nijak nezpožďuje a bez problémů je možné ukazovat a tlumočit do znakového jazyka.
Na městském úřadě v Náchodě je k dispozici zatím pouze jeden tablet s aplikací Tichá linka. Je možné ho ale libovolně použít i v ostatních budovách radnice.
„Je možné se samozřejmě domluvit, pokud by chtěl neslyšící klient hovořit ještě s nějakým dalším úředníkem z jiné budovy městského úřadu, tak vezmeme tablet a prostě s ním půjdeme a pomocí Tiché linky vše vyřešíme," dodává Kateřina Tylšová.
Služba pro osoby se sluchovým postižením zatím funguje v Náchodě jen pár dnů a zatím ji žádný neslyšící nevyužil.
Mohlo by vás zajímat
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Češi a Poláci se nejvíce bojí ruského vměšování do voleb. Pro Slováky je hrozba EU, ukazuje průzkum
-
Trump představí zbrojní plán pro Ukrajinu. Poslat jí chce i útočné zbraně, píše americký server
-
Slovensko nebude hlasovacím automatem Bruselu jen proto, že si to přeje Fiala, říká místopředseda Směru
-
17 pytlů. Policisté procházejí zajištěný majetek po asistentce, která měla ukrást sokolům miliony