S dvouletým zpožděním začne na jaře v Chlumci nad Cidlinou výstavba autobusového terminálu

6. listopad 2019 09:56

Chlumec nad Cidlinou získal všechna potřebná povolení pro výstavbu nového autobusového terminálu. Projekt za 30 miliónů korun počítá mimo jiné s čekárnami, krytým stáním na kola a s poměrně velkým parkovištěm. Stavět se začne příští rok. Správa železniční dopravní cesty se k tomu v roce 2021 připojí s opravou sousedícího vlakového nádraží, od roku 2023 tak budou mít cestující v Chlumci podstatně větší pohodlí.

Čtěte také

Podle starosty Miroslava Uchytila z KDU-ČSL přijde jako první na řadu menší část projektu - nová parkovací místa. Bude jich padesát. Starosta vysvětlil, proč město začne právě parkováním.
„Abychom co nejméně způsobili jistý dopravní kolaps v této oblasti. Protože denních uživatelů našeho starého terminálu je asi 100 parkujících automobilů. Kdybychom je teď rázově vytlačili z tohoto místa, tak se nám v uvozovkách nacpou do vedlejších ulic. A nastal by tam veliký problém."

Bez dostatečné kapacity parkovišť by nový terminál neměl podle starosty smysl, proto po celou dobu stavby bude v okolí parkovacích míst dostatek.

Nový autobusový terminál se v Šumavské ulici v Plzni. Stavba zkrátí vzdálenost mezi přestupem z autobusu na vlak z dosavadních 3,5 kilometru na desítky metrů

Podrobnosti projektu město průběžně konzultuje se Správou železniční dopravní cesty, která se chystá na opravy sousedního vlakového nádraží. Mluvčí SŽDC Nela Friebová popsala plány železničářů.
„Ve stanici Chlumec nad Cidlinou se připravuje celková rekonstrukce výpravní budovy včetně optimalizace rozsahu budovy. Realizaci očekáváme v letech 2021 až 2023. Celkové investiční náklady jsou v současné době odhadovány na 82 milionů korun."

Čtěte také

Definitivně sladit vzájemný postup bude potřeba v nejbližších týdnech, město by totiž rádo pro potřeby cestujících autobusem využívalo i zázemí opravené železniční stanice a v projektu je potřeba s tím počítat, říká Miroslav Uchytil.
„Je nesmysl vybudovávat dvoje sociální zařízení, které by byl od sebe vzdáleny nějakých 30 metrů. Čili chceme využít některé prvky onoho sociálního zázemí pro veřejnost přímo v rekonstruované budově nádraží. Tedy čekárny, sociální zařízení a tak dále. Jsme tam ochotni se i spolupodílet na provozních nákladech. Nenecháme to jen na dráhu."

Dopravní uzel v Chlumci nad Cidlinou pak čekají ještě další stavební zásahy mezi lety 2025 a 2028, to bude SŽDC pracovat na tom, aby se po železnici mezi Hradcem Králové a Prahou dalo jezdit až stošedesátikilometrovou rychlostí a severní koridor tak ulevil přetížené trase z Prahy na východ přes Pardubice.

autoři: Tomáš Lörincz , baj
Spustit audio

Související