Nové brýle pro noční vidění dostali piloti letecké záchranné služby v Královéhradeckém kraji

20. únor 2019 10:03

Záchranáři a piloti letecké záchranné služby v Královéhradeckém kraji se připravují na využívání nových brýlí pro noční vidění. Zařízení v hodnotě více než jedenácti milionů korun budou moci využívat k bezpečnějšímu pohybu ve vzduchu po setmění, nebo při nočním přistání v neznámém terénu. 

Podání krevní transfuze v terénu se stalo realitou. Vrtulník má přenosnou transfuzní jednotku

Letecká záchranná služba Královéhradeckého kraje může podávat pacientům krevní transfuzi

Letecká záchranná služba Královéhradeckého kraje představila novinku - od začátku června disponuje její vrtulník přenosnou transfuzní jednotkou, která umožňuje podat krevní transfuzi prakticky hned po příletu na místo nehody. Na čísla, která potvrdí účinnost metody, se zatím čeká, nicméně podle lékařů to přinese přinejmenším zkvaltinění léčby.

„Standardní helma, kterou u nás používají lékaři, zdravotníci i piloti," ukazuje brýle pro noční vidění pilot letecké záchranné služby Daniel Tuček.
„Na zadní straně máme baterii, která je tam proto, aby vyvažovala váhu samotných brýlí, protože jsou před očima, tak je to přeci jen zatížení. Pak jsou tam samotné brýle napájené baterkou, které je v zadní části. Jsou tam dvě baterie, aby v případě, že jedna dojde, mohlo dojít okamžitě k přepnutí. Je to takový jednoduchý dalekohled za tři čtvrtě milionu korun."

To je samozřejmě řečeno s nadsázkou. Jde totiž o převzatou vojenskou technologii, která výrazně zvyšuje kvalitu vidění v noci, což například umožní bezpečnější přistání v neznámém terénu.
„V případě potřeby si brýle pilot spustí před oči a v tom dalekohledu normálně vidí krajinu, která je ponořená ve tmě. Funguje to na principu zesílení zbytkového měsíčního světla, nebo záření od města, či nějakého zdroje energie. A pilot díky tomu vidí kontury a krajinu. I když velmi zkresleně, je to jako koukat přes trubku."

Piloti a záchranáři proto musí projít speciálním teoretickým i letovým výcvikem.

„Je to mnohahodinové školení jak to vůbec technicky funguje. Potom jsme absolvovali v Ústavu leteckého zdravotnictví výcvik, co vše to mlže přinášet za klamy, co si myslíme, že vidíme a ve skutečnosti tam není. Nebo naopak. Tedy je to i cvičení na trenažéru. A potom je to praktický výcvik v kabině vrtulníku," doplňuje Daniel Tuček.

Do konce března budou doškoleni poslední dva piloti a pět záchranářů. S ostrým nasazením brýlí se počítá na podzim letošního roku.

Skalní záchranná služba funguje podobně jako horská služba. Pomáhá zachraňovat lidské životy

Společné cvičení armádních záchranářů a Horské služby v Krušných horách

V Adršpašsko-teplických skalách funguje už osmnáct let obdoba horské služby - Skalní záchranná služba. Sdružuje čtyřicítku dobrovolníků, kteří působí na Broumovsku, především v Adršpašsko-teplických skalách. Mají záchranářský výcvik, horolezecké dovednosti a skvěle znají místní terén. I proto se na ně velmi často při nahlášení nehody obrací profesionální záchranáři. Třeba aby zjistili, jak se ke zraněnému do skal vůbec dostanou.

Možnost nočního vidění bude další novinkou. Jinou, už ale úspěšně letecká záchranná služba využívá.

„Od 1. června 2018 zavedla možnost nové léčby a to je léčba pomocí transfúzí, které byly dosud doménou nemocničního prostředí," vysvětluje vedoucí lékař Anatolij Truhlář.

„Ročně vrtulníkem ošetříme nějakých 130 pacientů s nejzávažnějšími úrazy, které se označují jako polytraumata. A z nich asi 20 až 30 pacientů dostane tuto léčbu. Do dnešního dne bylo takto léčeno 22 nemocných, což přesně odpovídá těm očekávaným číslům," uzavírá Anatolij Truhlář.

V loňském roce hradecká letecká záchranka vzlétla k šesti stovkám zásahů a 42 z nich pak bylo v podmínkách nočního letu.

autoři: Lucie Peterková , baj
Spustit audio

Související