Nádraží v Převýšově má naději na záchranu. Ve hře jsou tři varianty budoucnosti stavby ze 30. let

12. říjen 2021 08:45
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Jak to dopadne s prvorepublikovým nádražím v Převýšově na Královéhradecku?

Otázka, jak to dopadne s prvorepublikovým nádražím v Převýšově na Královéhradecku, má už jen tři možné odpovědi. Dvě varianty počítají se záchranou historické budovy, jedna s jejím koncem. Ani jedna ze dvou možností jak budovu zachránit, ale není pro obec snadná a zdaleka není jisté, že nádraží nakonec skutečně nezmizí. Jasno by mělo být během několika týdnů. 

Do Převýšova právě přijel spěšný vlak, který dál pokračuje do Trutnova. Vystoupili tři cestující, nenastoupil žádný. Nejen z tohoto úhlu pohledu se zdá logické, že Správa železnic už budovu nádraží z dílny tehdejšího projektanta Československých drah Miloše Fikra nepotřebuje a zvažuje, že ji zbourá.

Čtěte také

Nově by místy, kde dnes stojí nádraží, měly vést koleje vysokorychlostní trasy Praha-Hradec Králové a kolejový oblouk by vlaky brzdil, popisuje mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.
„Propad maximální rychlosti expresních vlaků kolem Převýšova z plánovaných 140 na přibližně 105 kilometrů za hodinu, by vedl k jejich zdržení přibližně o půl minuty. A zvýšil energetickou náročnost o 75 megawatthodin ročně."

Na jedné straně striktně racionální přístup Správy železnic, na druhé straně kus historie i současnosti obce. A emoce. Pod peticí za záchranu nádraží je přes 1200 podpisů, v obci přitom žije něco přes 300 obyvatel.

„Když jsem koukal na ty podpisy, tak téměř každý dům to podepsal. A podepsali to i cizí lidé," popisuje organizátor petice Milan Steklý.

Jak to dopadne s prvorepublikovým nádražím v Převýšově na Královéhradecku?

Obec je na budovu nádraží - mimochodem nedávno za několik miliónů korun opravenou a s novou střechou - patřičně hrdá.
„Je to pro nás něco jako malý zámeček. Nemáme tady kostel, tak nádraží je vlastně taková nejlepší budova v obci."

A navíc v ní jsou čtyři byty. Správa železnic ze svého nekompromisního postoje nakonec ustoupila natolik, že spolu s obcí začala hledat jiné řešení.

Čtěte také

„Nové varianty umožňují snížit propad traťové rychlosti na 120, respektive na 130 kilometrů v hodině v případě, že by trať vedla v těsném sousedství výpravní budovy," říká Dušan Gavenda, ztráty časové ani energetické by tedy nebyly tak velké.

A Správa železnic nabídla obci buď pronájem budovy nebo odkup za tržní cenu přes 9 miliónů. Že by obec se čtyřmiliónovým ročním rozpočtem budovu koupila není reálné, říká starosta Miroslav Podnecký.
„Odkup je nad naše možnosti, jako malé obce. Ve variantě pronájmu by nádraží zůstalo pod Správou železnic s tím, že my bychom pro něj našli smysluplné uplatnění."

O tom, kolik si Správa železnic za pronájem řekne, by mělo být jasno během několika dnů, starosta chce na příští pátek svolat zasedání zastupitelstva a tam o pronájmu jednat. Třetí variantou totiž pořád zůstává, že opravenou historickou budovu vystřídá protihluková stěna a několik laviček pod jednoduchou stříškou.

autoři: Tomáš Lörincz , baj
Spustit audio

Související