Na základní škole TGM v Náchodě tvoří víc než desetinu žáků cizinci. Řada z nich ale neumí česky

24. únor 2020 13:17
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Na základní škole TGM v Náchodě tvoří víc než desetinu žáků cizinci

Výuku některých žáků v základní škole TG Masaryka v Náchodě komplikuje jazyková bariéra. Ze tří stovek studentů jich je víc než desetina z ciziny, nejčastěji z Mongolska, Ukrajiny nebo Vietnamu. Řada z nich přitom vůbec neumí česky, škola je i tak ke studiu přijmout musí.

„Kolik kuliček nakreslíme? Dvě?"
Probíhá výuka matematiky v první třídě základní školy TGM v Náchodě. Mezi 19 žáky je pětice cizinců. Zatímco prvňáci z Ukrajiny rozumí česky dobře, se třemi školáky z Mongolska je to podstatně složitější.

Čtěte také

„Prostě se pořád domlouváme rukama a nohama. Ale takovým těm klasickým pokynům rozumí. Sedni si, buď hodný, to také vědí, co znamená. Nebo nezlob," vysvětluje učitelka Lada Kučerová.

I tak je pro ni výuka stále velmi komplikovaná.
„Mluvíme na ně v infinitivech. Skloňování v češtině je pro ně strašně náročné."

O něco lepší je situace od začátku února. Od té doby si cizince s největšími problémy bere učitelka Ivana Tomková na speciální hodiny češtiny. Jak prvňáčky, tak i starší děti.
„Když to jde, tak se domlouváme se staršími dětmi třeba i pomocí anglického jazyka nebo ruštiny. S těmi malými používáme pro dorozumění obrázky, malujeme, máme různé pomůcky. Někdy i tancujeme, abychom jim předvedli, co děláme. Hrajeme jim divadlo."

Na základní škole TGM v Náchodě tvoří víc než desetinu žáků cizinci

Pedagogům vlastně ani nic jiného nezbývá. Dětí cizinců postupně přibývá, jejich rodiče totiž dostávají práci v místních firmách.

Čtěte také

Odmítnout přitom dítě kvůli jazykové bariéře podle ředitelky školy Radky Lokvencové nelze.
„Oni mají povinnost, pokud jsou tady u nás déle jak 90 dní, plnit povinnou školní docházku. Takže žáka přijmout musíme. Pro děti je to velmi, velmi náročné."

Neznámé prostředí některé děti snáší velmi těžce. Nejen že nerozumí česky, ale nový je pro ně i způsob výuky a výrazně odlišná je často také naše kultura.
„Takže potom některé děti zlobí a jsou agresivní. Zkrátka je to opravdu náročné."

Podobných případů podle ředitelky Lokvencové přibývá i na dalších školách napříč celým Královéhradeckým krajem. Stále častěji se tak na ni s žádostí o radu obrací ostatní ředitelé škol.

Spustit audio

Související