Uspět by měl každý žák. Vášně budí alternativní učební metody v jedné náchodské škole

3. duben 2017
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Uspět by měl každý žák. Rozporuplné reakce budí alternativní učební metody v jedné náchodské škole

Vedení náchodské radnice řeší spory v základní škole TGM (Tomáše Garrigua Masaryka). Její učitelé i rodiče žáků se totiž rozdělili na dvě skupiny. Zatímco jedna si pochvaluje alternativní metody vedení školy, druhá je kritizuje a své děti dokonce přehlašuje jinam…

Slovní hodnocení žáků, potlačení soutěživosti mezi dětmi a používání pomůcek běžných v Montessori pedagogice. Právě tak vypadají metody v předloni zavedených třídách, které se řídí vzdělávacím programem Začít spolu.

„Naše děti nemají známky, porovnávání mezi nimi je na úplně jiném principu. Když už koukají na kamaráda, tak to není v duchu, podívej Vojta má samé jedničky, ale třeba, podívej, Vojta čte úplně plynule, přečte to tak rychle, jako když ty mluvíš," pochvaluje si výuku Daniela Šolcová, která má dceru ve druhé třídě.

Vedení základní školy TGM v Náchodě ale postupně mění výuku i v běžných třídách. Základem myšlenky je to, že uspět by měl každý žák.

Názory rodičů na alternativní výuku se liší
„Paní učitelka připravuje příklady k procvičování ve třech úrovních a vlastně žáci mají možnost si vybrat úroveň, na kterou se cítí. A s ohledem na úroveň, kterou si volí, jsou potom hodnoceni," popisuje některé metody zástupkyně ředitele Jana Žaludová.

Zavádění nových vyučovacích postupů, má ale i své kritiky. Jsou jich desítky a někteří rodiče dokonce řeší situaci přehlášením svého dítěte na jinou školu.

Čtěte také

Tak jako například Tomáš Hynek: „Jsem absolutně nesouhlasil se studijním plánem té školy. Kde se učí bez učebnic, jen z nějakých papírů, bez domácích úkolů. Můj syn tak ztrácel povinnosti, neměl úkoly žádný."

Vysvětluje svoji nespokojenost Tomáš Hynek. Jeho syn, který je v šesté třídě, tak od ledna chodí jinam: „Bojím se toho, že by přišel na přijímací zkoušky na střední školu a tam by prostě pohořel, protože by nebyl kvalitně připravený."

Uspět by měl každý žák. Rozporuplné reakce budí alternativní učební metody v jedné náchodské škole

Nejen rodiče, ale i pedagogové se rozdělili na dvě skupiny
Rozporuplné názory na směr, kterým se v základní škole TGM ubírají, řeší už i náchodská radnice.

Podle místostarosty Miroslava Bráta z ČSSD se na dvě skupiny nerozdělili pouze rodiče dětí, ale i samotní učitelé: „Tato situace nás znepokojuje a snažíme se jí řešit intenzivní komunikací s vedením školy. Ta komunikace byla nastavená v nedávné době a bude v následujících dnech a měsících velmi intenzivní."

A to přesto, že žádná z dosavadních kontrol pochybení ve výuce nezjistila.

Někteří z rodičů i učitelů mimo mikrofon připouští, že k vyhrocení situace přispívají také děti z nepřizpůsobivých rodin. Těch totiž právě na této škola přibývá.

autor: baj
Spustit audio