Na hradeckém letišti hasiči trénují likvidaci požáru pomocí vrtulníku s hasícími vodními vaky
Téměř dvě desítky hasičů dnes trénují na letišti v Hradci Králové likvidaci požáru pomocí vrtulníku. Jde o neveřejný výcvik, který se opakuje každý rok. Letos se do něj zapojí záchranáři z Liberce a Nymburka. Na podrobnosti jsme se zeptali pilota záchranářského vrtulníku Daniela Tučka.
Jak bude dnešní cvičení vypadat?
Jde o každoroční cvičení, kdy společně s hasiči nacvičujeme zásah pomocí vrtulníku s vakem, ve kterém máme zhruba tunu vody. A bude to probíhat tak, aby se to co nejvíce podobalo reálné situaci. Takže hasiči lokalizují ohniště, připraví techniku a hasící vaky, aktivují vrtulník.
My na místo přiletíme s vrtulníkem, proběhne rychlá porada, jakým způsobem bude zásah prováděn, a začneme hasit. Samotné hašení bude prováděno několika vaky, aby ten trénink byl opravdu co nejblíže realitě.
Proč je potřeba cvičit spolupráci hasičů s pilotem vrtulníku?
Čtěte také
Říká se, lehko na bojišti, když je předtím těžko na cvičišti. Takže jde o to si osvěžit koordinaci a vzájemnou komunikaci, probrat s celou skupinou hasičů různé možnosti zásahu. I problémy, které mohou při zásahu nastat a jaké budou postupy, kdyby k takovým problémům došlo.
Teoreticky to sice probíráme neustále, ale praktické cvičení je aspoň jednou za rok určitě zapotřebí. Takže my ho proto každoročně absolvujeme.
Do hasících vaků používaných při dnešním nácviku se vejde až tisíc litrů vody, plnit je hasiči budou z cisterny. Stává se při reálných požárech často, že není možné využít přírodní zdroje vody?
Čtěte také
Přeci jen nejsme úplně zemí jezer a vod. A pokud požáry jsou, ať už je to někde v zástavbě, v průmyslovém areálu nebo v přírodě, tak málokdy bývá poblíž vhodná vodní plocha, odkud by vrtulník mohl nabírat vodu, byť například nyní v Hřensku to například šlo z Labe. Ale bývají období, kdy je vody méně a pak si nepomůžete. A málo vody bývá hlavně v létě, kdy je zase naopak nejvíce požárů.
Takže máme takový postup, že napouštíme vaky. A ta naše metoda je taková, že hasiči mají k dispozici vaků třeba deset, tak je to velmi rychlé, protože vrtulník bere postupně naplněné vaky a hasiči mají čas je znovu postupně plnit vodou. Takže je to velmi rychlý způsob.
Související
-
Pilot letecké záchranky musí létat všude, za každého počasí a pod tlakem, že někomu zachraňuje život
Proletíme se vrtulníkem letecké záchranky a vůbec se nemusíte bát, protože budeme v dobrých rukou skvělého pilota Daniela Tučka.
-
Všem přeji, aby se s námi setkávali co nejméně. U hradecké záchranky se píší záchranářské dějiny
Záchranná služba vznikla v Hradci Králové v roce 1980. První výjezdová skupina byla součástí anesteziologicko-resuscitačního oddělení Fakultní nemocnice v Hradci Králové.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Po dronu zůstala 50 metrů čtverečních velká díra. Oprava ochranného pláště v Černobylu zabere měsíce
-
Novela o zvyšování platů veřejných činitelů putuje k Pavlovi. ‚Je protiústavní,‘ myslí si soudci
-
Zkušenosti jde získat pouze v zahraničí. Systém a korupce nás vyhání pryč, říká mladá Bosňanka
-
ONLINE: Nyní budeme hovořit o míru, nikoliv o válce. Problémy budeme řešit dialogem, tvrdí Kreml