Na chalupě u lesa se ukrývají skvosty staré techniky

14. srpen 2011

Autem po Evropě dnes projedeme české luhy a háje – tedy Háje nad Jizerou, abychom byli přesní. V tamní části Loukov stojí soukromé muzeum techniky. Někdejší soutěžní motocyklový jezdec Pavel Bujárek se stal uznávaným sběratelem a ze zanedbaného objektu v Loukově vytvořil místo s neopakovatelnou atmosférou. Kromě kolekce historických aut a motocyklů má ve svém muzeu i sbírky starých rozhlasových přijímačů, fotoaparátů a vynálezů pro domácnost. K nejkurióznějším exponátům zřejmě patří ponorka s českým patentem.

„Tady byla truhlárna a soustružna dřeva, kde pracovalo asi 28 lidí,“ ukazuje pan Bujárek. Když sem přijedete autem, pohodlně zaparkujete a můžete obdivovat krásně sestříhané trávníky, je tu i stará čerpací stanice. Ale tentokrát jsme tady kvůli autům a motorkám. Jaký úžasný exponát nám dnes předvedete?

„Máme tady jediné auto v Evropě Graham Paige nebo prototyp Škody Tudor, který má 85 koní a je to šestiválec, opravdu rarita pro fajnšmekry. Tohle je Minorek, vyjel i na Sněžku, ale ne tenhle náš. Náš vyjel na Grossglockner, na Edelweisspitze, a byl tam jako první auto Jawa vůbec. Bylo to někdy v roce 1978. Dostali jsme medaili, razítko do technického průkazu, a potom se při STK policie velice divila, co to tam máme za všelijaká potvrzení. A ona to byla razítka z míst, která leží o tisíc metrů výš než Sněžka,“ vzpomíná Pavel Bujárek a troubí na klakson.

Tahle nablýskaná krása umí být pěkně hlasitá! „Jo, aerovka, to je takový miláček všech veteránistů. Jednoduché auto, které se dá spravit kladívkem a hřebíkem. Skládá se jen asi z dvou tisíc součástek,“ vyzdvihuje pan Bujárek.

A co tenhle indián? „To byl opravdu jediný litrový indián dovezený v roce 1923,“ podotýká bývalý závodník, který ve svých sbírkách žije. Je tu úžasné prostředí, jako ve staré dílně. Vzápětí nám představuje limuzínu: „Je to nádherné auto z roku 1929, Graham Paige. Vyráběli ho v Detroitu tři bratři Grahamové a firmu udrželi proti konkurenci jen asi pět let. Takže je to rarita a myslíme si, že jediná v Evropě.“

O kousek dál stojí Peugeot 301 a Peugeot 402. „Oba vozy jsou z roku 1936, je to přechod na Pininfarinovu karoserii, čtyřistadvojka je modernější, aerodynamická. Pěkné je, že Peugeot asi jako jediná firma na světě svoje vozy pořád stejně čísluje. Vždycky je to trojmístné číslo s nulou uprostřed. Ta nula tam původně byla asi proto, aby skrz tuto značku šla prostrčit klika. A jestli máte dneska peugeota, budete asi někde na dvojnásobku čísel 301 a 402,“ říká zasvěceně pan Bujárek.

Jsme vlastně na chalupě u lesa, tak bychom si mohli natočit i některý ze „stabiláčků“, třeba tenhle, co vypadá jako hasičská stříkačka. „Na chalupě u lesa, ano, pan Komárek,“ směje se Pavel Bujárek a ochotně nám vyhovuje.

ÚAMKTuristické informace v seriálu Autem po Evropě připravujeme ve spolupráci s ÚAMK.


Zvětšit mapu: soukromé muzeum techniky najdete v Loukově u Hájí nad Jizerou

Spustit audio