Mít u domu soukromé parkovací místo? Nabízí města v Královéhradeckém kraji takovou možnost?
S přibývajícím počtem aut je stále těžší parkovat svůj vůz u domu, ve kterém člověk bydlí. Trend známý z celého Česka platí i v Královéhradeckém kraji.
Čtěte také
Reportér David Macháček proto pátral po tom, jak snadné nebo naopak obtížné je zřizování soukromých parkovacích míst, tedy takzvaných "na espézetku" v našem regionu.
Na pravidla pro zřizování vyhrazených parkovacích míst jsem se ptal v krajském městě Hradci Králové, v okresních městech i těch menších a vše by se dalo shrnout do stručné věty: Města v Královéhradeckém kraji jsou při poskytování vyhrazených parkovacích míst spíše obezřetná.
Takže lidem neumožňují si zřídit vyhrazené parkovací místo?
U těch individuálních takzvaně na espézetku jsou skutečně přísná a například Trutnov nebo Rychnov nad Kněžnou je nepovolují vůbec. Pro své soukromé auto si může řidič požádat o rezervované místo třeba v Náchodě. Podmínky pro povolení jsou ale docela přísné a ročně se za takové místo platí více než 12 tisíc korun.
Náchod, který má necelých 20 tisíc obyvatel, aktuálně udělil souhlas pro 25 soukromých parkovacích míst. Podobně přísný je také Dvůr Králové nad Labem, kde žije zhruba 15 tisíc obyvatel. Tady městský úřad eviduje pouhých 6 privátní parkovacích stání.
Čtěte také
Jaká je situace v krajském městě?
V poměru k počtu obyvatel se Hradec Králové chová zhruba stejně jako už zmíněný Náchod. Tedy na jeden tisíc obyvatel ve městě připadá zhruba jedno povolené soukromé stání pro osobní automobil. V Hradci Králové se tak počet povolených soukromých parkovacích míst pohybuje okolo 120.
A jak jsou na tom lidé se zdravotním postižením? Ti si pro sebe parkovací místa mohou zařídit?
Tady už města řidičům s průkazy ZTP vychází vstříc a taková místa zřizují, ale rozhodně se nedá říci, že by byla nějak přehnaně štědrá. V už zmíněných přísných městech, což byly Rychnov nad Kněžnou a Trutnov, je takových parkovacích míst pro ZTP méně než 100. Náchod jich má 42 a Dvůr Králové nad Labem 22.
Hradec Králové jejich počet snížil za posledních 5 let přibližně na polovinu, z 90 na 50. Tady ale musím připomenout, že v těchto číslech nejsou zahrnuta parkovací místa pro invalidy, která se povinně zřizují ze zákona a jejich počet obce nijak neovlivňují.
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Washington zveřejnil novou strategii. Z Evropy dělá nepřítele, hodnotí Pehe
-
Prahu a Středočeský kraj čekají změny v dopravě. Sjednotí se pásma, jízdenky zdraží a zvýší se pokuty
-
Čuju takovou kulišárnu. Vůbec bych se nedivil, kdyby Agrofert právně převedli na Kypr, říká ekonom
-
ŽIVĚ: Fotbalisté Olomouce hrají se Spartou 0:0, Radiožurnál Sport vysílá přímý přenos

