Mezi Třebechovicemi a Týništěm nad Orlicí se má jezdit ve třech pruzích. Místním se to ale nelíbí

10. únor 2016
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy 02723741.jpeg

Ředitelství silnic a dálnic chce na silnici první třídy mezi Třebechovicemi pod Orebem a Týništěm nad Orlicí vyzkoušet nový model dopravy. Na zhruba pětikilometrovém úseku plánuje vozovku rozšířit celkem na tři pruhy - ten prostřední má střídavě po 700 metrech pro oba směry sloužit k předjíždění. Jízda tak má být rychlejší a bezpečnější. Opak si o tom ale myslí řada místních. Další úprava silnice, kterou stát kompletně zrekonstruoval před sedmi lety, je podle nich zbytečná a kontraproduktivní.

Ředitelství silnic a dálnic chce systém tří pruhů vyzkoušet a pokud se osvědčí, rozšířit ho i na další silnice s velkým provozem, říká za ředitelství Jan Rýdl: „Smyslem je samozřejmě posílení bezpečnosti a plynulosti dopravy. Podle našich zkušeností právě tato úprava podstatně dramaticky učiní plynulejší a bezpečnější celý provoz na této komunikaci."

Jízdní směry mají být oddělené pružnými patníky. Odbočit vlevo půjde na pětikilometrovém úseku jen v Petrovicích.

Právě to ale považují za problém třeba zemědělci.

Čtěte také

Aby se jejich technika dostala na pole na opačné straně silnice bude muset fakticky dojet buď na okraj Třebechovic, nebo na kruhový objezd v Týništi, tam se otočit a jet zpátky.

„Nám bude zabráněno odbočovat vlevo v obou směrech. A tím pádem stráví naše technika na silnici I/11 daleko víc času. A nemyslím si, že by to bylo zrovna ku prospěchu věci, protože se ta bezpečnost provozu tím určitě nezlepší, spíš naopak," říká agronom společnosti Orlická zemědělská Luděk Cabalka.

Obdobné problémy mají třeba i rybáři, kteří hospodaří na rybnících u silnice a další dotčení.

Obchvat Všerub byl dokončen v rekordním čase osmi měsíců.

Jan Rýdl vysvětluje, že některé námitky bude Ředitelství silnic a dálnic řešit s projektanty: „Nicméně ten cíl, tedy bezpečná, komfortní silnice první třídy u které je navíc předpoklad, že se zde budou zvyšovat dopravní intenzity, ten s dovolením v některých případech nadsadíme nad nějakým lokálním zájmem."

Za posledních pět let zemřel v úseku při 48 nehodách jeden člověk - 41 nehod pak byly srážky se zvěří, říká za krajské ředitelství policie Ivana Ježková: „Pokud k tomuto navrhovanému řešení dojde ukáže čas, jestli je to řešní, které přispěje ke zvýšení bezpečnosti stejně jako je tomu i v zahraničí."

Příseka, obchvat

Námitky proti třem pruhům se scházejí na radnici v Týništi nad Orlicí.

Tamní zastupitelé pověřili starostku Janu Galbičkovou ze Změny pro Týniště, aby udělala vše možné proti změně.

„Jak zvyklosti města tak i dopravní situace, majetkové vztahy budou narušeny. Přijde nám, že je absolutní nesmysl - silnice široká, perfektní, bezpečná v současné době, aby byla tímto způsobem narušena."

Silnici stát před sedmi lety za 180 milionů korun opravil - plánované rozšíření na tři pruhy by mohlo stát až 90 milionů korun.

Spustit audio