Krkonoše bez námahy v sedle elektrokola

17. srpen 2011

V dnešním dílu seriálu Autem po Evropě se vydáme po Krkonoších na elektrokole. Bez zbytečné dřiny a potu si můžete projet ta nejhezčí místa nejvyšších českých hor. Stačí dojet autem ke sportovnímu areálu pod skokanské můstky v Harrachově a elektrokolo si půjčit. Vyzkoušela si to i redaktorka Eliška Pilařová.

Při startu elektrokolo nevydává velký hluk. Je mnohem tišší než motorka. „Je to opravdu tiché. Řekl bych, že už chybí jen to, aby to létalo. Zapnu knoflík, potom jen přidám plyn a jede to. Akorát hledám, kde to má pedály. Přece když je to kolo, tak by se na tom mělo někde šlapat,“ diví se náhodný turista. Elektrokolo je právě něco mezi kolem a motorkou.

Projekt vymyslel pan Koos van den Berg. Jeho kamarád Petr Haas nám elektrokolo představil: „Rámus opravdu nečekejte. Toto kolo se nestartuje, funguje čistě jen na knoflík off–on. Má velká bantamová kola, pevný rám, unese i mě, i když vážím zhruba metrák. Byl jsem s tím i na zkušební jízdě až nahoře na Dvoračkách, to je pořád do kopce, a opravdu je to zážitek. Na jedno nabití baterky se ujede kolem šedesáti kilometrů. Záleží to na hmotnosti člověka a na převýšení.“

Nijak subtilní tohle kolo není, rám má poměrně masivní, vzadu je ještě místo na bagáž. „Řídítka jsou vysoká asi metr třicet, sedačka je přibližně v úrovni metru. Drží výborně, je to jak na asfalt na rovnou silnici, tak do hrbolatého terénu, kde jsou kameny. Žádný problém,“ popisuje kolo Petr Haas.

A jak se elektrokolo nabíjí? „Strčíte to do zásuvky jako mobil,“ směje se pan Haas. „Kompletní nabíjení všech čtyř baterií trvá zhruba dvě až tři hodiny. Nabít a vybít se to může 700krát. První dvě baterky jsou umístěny jakoby pod sedlem a záložní jsou vzadu za sedačkou. Jednoduše si je přepojíte kabelem – zase jako mobil.“

Tohle kolo má limitovanou rychlost, už kvůli provozu na horských cestách. „Maximální rychlost je 25 kilometrů v hodině, která se dá v pohodě zvládnout. Nepotřebujete vlastně vůbec nic, jen dvě zdravé nohy a ruce. Samozřejmě i helmu, tak jako klasicky na kolo,“ nezapomíná Petr Haas na bezpečnost jízdy.

Elektrokola se dají půjčit dole u lanovky v centru areálu. Pak už zbývá udělat si nějaký pěkný okruh, třeba na Ručičky. „Se zapůjčením kola si ale zapůjčíte i majitele kol, který s vámi pojede, protože nikdy nevíte, co se může stát,“ upozorňuje pan Haas. Teď už zbývá jen si dobře rozpočítat třicet kilometrů tam a třicet zpátky: „Když pojedete třicet kilometrů nahoru, hravě pak sjedete dolů třeba i padesát kilometrů,“ dodává s úsměvem.

ÚAMKTuristické informace v seriálu Autem po Evropě připravujeme ve spolupráci s ÚAMK.
Spustit audio