Hradecké minuty! Hradečáci na kole!
Jedním z nejvíce využívaných dopravních prostředků v době první republiky, a především v rozrůstajícím Hradci Králové, se stalo cenově dostupné jízdní kolo. A to na cestu do práce, do školy, za zábavou nebo na výlet.
Čtěte také
V Hradeckých minutách si můžeme připomenout vybrané firmy a živnostníky, kteří se na území „Velkého Hradce Králové" zabývali jízdními koly, jejich prodejem, výrobou, montáží nebo servisem. Provozovali obchody s dílnami nebo měli samostatné dílny.
Nejznámější královéhradeckou firmou, která fungovala v době první republiky na Karlově třídě a funguje dodnes, byla firma Vojtěcha Kulhánka. Na Eliščině nábřeží sídlil obchod Antonína Veselky. Na Novém Hradci Králové prodávali a sestavovali kola František Kalenský nebo Bedřich Krátký.
Na Pouchově to byl František Exner, v Malšovicích František Karlovský, na Pražském Předměstí Rudolf Čihák a celá řada dalších.
Jízdní kolo jste si mohli koupit také ve velkém obchodě Aso na Ulrichově náměstí, který se řídil heslem: „Šetři kasu, kupuj v Asu!" Jízdní kola si za první republiky pořizovali lidé většinou na splátky.
Na Ulrichově náměstí jste mohli najít i úschovnu jízdních kol.
Jako kuriozitu můžeme uvést záznam městské kroniky o provedeném policejním sledování průjezdu přes Wilsonův (dnes Pražský) most z roku 1927. V obou směrech projelo za dvanáct hodin 1669 bicyklů. Pro srovnání 41 autobusů, 271 osobních automobilů, 112 nákladních aut, 17 motocyklů, 573 těžkých nákladních povozů, 239 lehkých koňských povozů nebo 231 ručních vozíků.
Hradecké minuty můžete sledovat a poslouchat ZDE.
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
Více o tématu
E-shop Českého rozhlasu
Přijměte pozvání na úsměvný doušek moudré člověčiny.
František Novotný, moderátor

Setkání s Karlem Čapkem
Literární fikce, pokus přiblížit literární nadsázkou spisovatele, filozofa, ale hlavně člověka Karla Čapka trochu jinou formou.
