Český vynález Velorex je motorové vozidlo, které svého času vzniklo jako trojkolka z motocyklu
Velorex se vyráběl od 50. let až do roku 1971 a šlo tehdy o podceňované vozítko, což dokládají i jeho běžně používané přezdívky: hadrák, hadraplán, hadrolet, montgomerák, splašené trubky, či dokonce prchající stan.
Dnes jde ovšem o velmi ceněná veteránská vozidla. Velorex, což latinsky znamená král kol, měl původně trubkový rám potažený koženkou. Byl to jediný homologovaný stroj s plátěnou karoserií na světě. Smyslem výroby nebylo nabídnout raritu, kterou dnes velorexy jsou, bylo to motorové vozidlo pro invalidy.
V roce 1999 proběhl v Boskovicích pokus o nejdelší kolonu těchto vozů. K vidění tam byly tříkolky plátěné, dřevěné, žluté, červené, džínové, vozítka z Čech, Slovenska, Nizozemí i Německa. Rekordní kolona čítala 119 velorexů. A mimochodem, až do konce 2. tisíciletí stačilo mít k řízení velorexu řidičský průkaz skupiny A, tedy ten na motocykl.
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka