Blesky mohou mít až desítky kilometrů. Čeští vědci je vyráží do bouřek měřit pomocí speciálního auta

20. srpen 2022

Ruská vesmírná agentura Roskosmos poprvé představila model své plánované vesmírné stanice (ROSS). Moskva tím naznačila, že vážně uvažuje o opuštění Mezinárodní vesmírné stanice a o vlastním orbitálním komplexu. Nedávno jmenovaný šéf vesmírné agentury Jurij Borisov na konci července prohlásil, že se Rusko stáhne z mezinárodního projektu po roce 2024.

Vědcům z Cambridgeské univerzity se podařilo změnit krevní skupinu tří dárcovských ledvin. Jde podle nich o převratný objev, který by mohl výrazně zvýšit šance pacientů čekajících na nalezení vhodného orgánu. Ledvinu od člověka s krevní skupinou A nelze darovat člověku s krevní skupinou B a naopak. Změna krevní skupiny ledviny na univerzální 0 však znamená, že lékaři by orgán mohli transplantovat jakémukoli pacientovi.

Archeologové našli při průzkumu v Kateřinské jeskyni v Moravském krasu na Blanensku kosti zvířat ze čtvrtohor, pravěké i středověké střepy a také pozůstatky penězokazecké dílny z 15. století. Šlo o první dvě archeologické sondy uvnitř jeskyně. Nalezené předměty budou nyní odborníci zkoumat v laboratoři, poté je předají blanenskému muzeu.

Pracovníci Ústavu jaderné fyziky Akademie věd vyjíždějí speciálně upraveným autem do bouřek, aby změřili vzniklé ionizující záření. Přístroje jsou schopny zachytit blesky v okruhu přibližně dvaceti kilometrů a výsledky dosavadního měření jsou pozoruhodné. Touto unikátní metodou například zjistili, že většina blesků trvá půl sekundy a to je déle, než se doposud myslelo.

Pravěcí žraloci megalodoni byli větší a rychlejší, než se dosud předpokládalo. Naznačuje to nový trojrozměrný model žraloka zveřejněný v časopise Science Advances. Paleontoložka z univerzity ve Swansea Catalina Pimientová spolu s Johnem Hutchinsonem z Royal Veterinary College v Londýně vytvořili trojrozměrný počítačový model megalodona, částečně založený na skenech zachovalé páteře objevené v 60. letech 19. století a uložené v belgickém Královského institutu přírodních věd v Bruselu.