Abeceda peněz přibližuje dětem hravou cestou svět podnikání. Za vydělané peníze vyrazí na výlet

1. duben 2018

Děti z Náchoda si vyzkoušely, jaké to je podnikat. Půl roku se ve škole učily finanční gramotnosti, jak vybudovat vlastní firmu a připravit prodejní sortiment. Před Velikonocemi se s výsledky své práce představily na veřejném jarmarku v centru města. Za utržené peníze by školáci chtěli jet na výlet. Podařilo se jim to?

Nadšení, s jakým se děti ze ZŠ Komenského Náchod pustily do učení i do práce, by mohlo být příkladem i pro všechny zkušené podnikatele-dospěláky.

Velikonočním jarmarkem na náchodské pobočce České spořitelny vyvrcholila výuka finanční gramotnosti, jíž se školáci zúčastnili díky projektu Abeceda peněz. Ten je nově akreditován MŠMT a děti v něm získávají základy zdravého hospodaření i první zkušenosti s obchodováním.

Jak ukázal průzkum České spořitelny, který vzniku projektu předcházel, čtyřicet procent východočeských dětí už má zkušenost s půjčkou. Šestina se dokonce zadlužuje opakovaně. Zároveň se ukázalo, že šest z deseti dětí v regionu zná pouze platbu hotovostí. Výběr z bankomatu nebo platbu kartou v obchodě si vyzkoušelo jen každé sedmé.

V Abecedě peněz je nyní 45 škol, 63 tříd a 1500 mladých podnikatelů z celé ČR.

Vlastnoručně vyrobené občerstvení

Co je ABECEDA PENĚZ?
Vzdělávací program pro školy, který děti učí rozumět světu financí, hospodaření s penězi interaktivní a hravou cestou formou vlastního podnikání. Rozvíjí kreativní myšlení a týmového ducha.

Kde a jak vznikají peníze, proč nestačí jen pro ně zajít k bankomatu a jaká je jejich hodnota? Jak se peníze utrácejí, jak se půjčují a jak vydělávají?

Děti se interaktivní a hravou cestou učí zažít svět podnikání.  Zapojením do programu získají jedinečnou příležitost naučit se přemýšlet o správě vlastních financí, podnikání a společné práci. 

Děti z 5.C ZŠ Komenského Náchod a jejich výrobky

Projekt podporuje všechny klíčové dovednosti dětí podle rámcového vzdělávacího programu a rozvíjí je. Například: řešení problémů, komunikace, týmovost, kreativita.

V rámci výuky finanční gramotnosti děti také při speciální exkurzi nahlédnou do tajů banky „z druhé strany" a dostanou užitečné tipy a rady do startu jejich podnikání. Zapojená třída obdrží od České spořitelny počáteční kapitál ve výši 3 000 Kč na realizaci svého podnikatelského nápadu.

Děti v ABECEDĚ PENĚZ vymyslí svůj vlastní podnikatelský plán, zrealizují ho a tím vydělají peníze. Mohou podnikat prakticky v čemkoliv - pečou koláče a chystají kavárnu, vyrábí domácí limonády nebo úžasné keramické předměty a nebo pořádají divadelní představení.

Jarmark dětí ze ZŠ Komenského Náchod

Projekt končí jarmarkem na pobočce České spořitelny. Na něm žáci své výrobky prodávají. Čím více návštěvníků přijde, tím budou úspěšnější. Musí tedy také vymyslet a udělat svým výrobkům účinnou reklamu. Se zvaním hostů pomáhá i škola a často i zastupitelé města a nebo místní noviny.

Při svém prvním podnikání se žáci naučí celou řadu dovedností, ať už se jejich podnikatelský plán podaří naplnit do puntíku nebo třeba s menšími zaškobrtnutími. Taková hra s parametry opravdového podnikání může v dětech probudit dřímajícího podnikatelského ducha a inspirovat je do budoucna.

Výdělek z Jarmarku může třída využít dle svých přání a snů. Určitě si to za odvedenou práci zaslouží.

autoři: Milan Baják , jou
Spustit audio

Související

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.