Za téměř 30 let fungování jsme v takové situaci nebyli, říkají majitelé malých cestovních kanceláří
V oblasti cestovního ruchu stále panuje nejistota. Jak na straně klientů, tak i cestovních kanceláří. Ty kvůli pandemii koronaviru netuší, jak bude nadcházející sezóna vypadat a jestli vůbec budou moct turisty vyvézt někam do zahraničí.
Cestovní kanceláře tak teď místo prodeje nových zájezdů před létem většinou vydávají vouchery za ty neuskutečněné. Poukazy na další dovolenou umožňuje nová legislativa.
Čtěte také
„Koukal jsem na webových stránkách, že by byl k dispozici nějaký poukaz."
Do královéhradecké cestovní kanceláře Votrok přichází pan Martin.
Má zaplacenou zálohu na zájezd do Chorvatska.
„Vím, že lidé z cestovní kanceláře s tím teď těžko něco udělají. Dokud nemají nějakou jistotu. Tak si myslím, že ten voucher využiji."
Majitel této cestovky Hynek Souček má oproti jiným jarům otevřeno jen pár hodin týdně.
„Postupně podle data odjezdu se snažíme klientům zasílat vouchery. Mělo by to být podle zákona všem, i když patří do rizikové kategorie. Ti je mohou odmítnout."
Mezi ty, kteří můžou chtít místo poukazu vrátit peníze patří podle zákona například senioři, postižení nebo školy.
Pro kancelář Hynka Součka jsou od roku 1993 stěžejní zájezdy do Chorvatska a Itálie, za léto míval zhruba 3 500 klientů.
„Ti naši stálí zákazníci se zatím neozvali. Vouchery, které jsme teď začali vydávat, tak spíš senioři odmítají, ale jsou samozřejmě také výjimky, když říkají, dobře, pojedeme za rok, nic se neděje. Teď už spíš přemýšlíme o dalších letech. Určitě to bude v nějakém jiném režimu."
Čtěte také
Majitel další hradecké cestovky Alvarez specializující se na exotické dovolené Michal Čepek za téměř 30 let podobnou situaci nezažil.
„Asi je to úplně nejhorší situace co kdy nastala. Zažil jsem samozřejmě, když se nelétalo kvůli výbuchu sopky na Islandu. Také epidemie jiných chorob, jako je například Mers nebo Zika. Ale vždy to byla jen regionální záležitost."
Stejně jako konkurence teď klienty nikam nevozí a místo prodeje nových zájezdů řeší jen kompenzace za ty už prodané. Kdy se to změní, nedokáže odhadnout.
„Současná situace je taková, že cestovní ruch je v podstatě mrtvý. Pokud by to mělo trvat v řádu desítek měsíců, tak si myslím, že potom může nastat problém. Nejen pro nás, ale pro většinu cestovních kanceláří. Protože pokud nebudeme mít žádné příjmy po dobu, řekněme, jednoho roku, nebo případně i delší, tak to je opravdu existenční."
Cestovní kanceláře s napětím sledují zmírňování opatření proti koronaviru, nejen v Česku ale i v cílových destinacích.
Související
-
Hradečtí podnikatelé mohou město žádat o prominutí nájemného, poplatky za předzahrádky se nehradí
Zastupitelé Hradce Králové schválili program Antivirus, kterým se město snaží zmírnit dopady spojené s nouzovým stavem. Celá řada opatření je již v platnosti a funguje.
-
„Dobré je, že jsme získali nové hygienické návyky. Držme se jich," říká MUDr. Božena Jurašková
Už za necelé dva týdny by se návštěv příbuzných mohli dočkat klienti v domovech pro seniory. Konec některých opatření proti koronaviru ale neznamená, že je po nebezpečí.
-
Královéhradecký kraj se pečlivě připravuje na nedělní ukončení nouzového stavu. Co se všechno změní?
S končícím nouzovým stavem v neděli skončí i centrální zásobování ochrannými prostředky. Otázku, jak nahradit výpadek státních dodávek, bude řešit i Královéhradecký kraj.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Rozsudek ukázal část příjmů webu AC24. Inzeroval tam i Google, nyní svou reklamu stáhl
-
Reforma péče o duševní zdraví se zmařila, říká psychiatr. Duševní obtíže má přitom 16 procent Čechů
-
Přizpůsobit se i bojovat. Klimatickou situaci zvrátíme, čím dříve zavřeme emisní kohout, říká Jan Dusík
-
Varování před ruským imperialismem a moskevským režimem. Lipavský zkusil zapůsobit na Maďary