Speciální aplikace pomáhá zrakově postiženým operátorkám na ústředně královéhradeckého magistrátu

Speciální aplikace pomáhá zrakově postiženým operátorkám na ústředně královéhradeckého magistrátu

Voláte ústřednu hradeckého magistrátu? Možná ani nevíte, že hovoříte se zrakově postiženými telefonistkami! Aplikace, která je přizpůsobena zrakovému znevýhodnění dvou zaměstnávaných úřednic, získala vloni zvláštní ocenění v soutěži Microsoft Awards za společensky odpovědný přístup!

Až stovky hovorů denně musí vyřizovat operátorky na ústředně královéhradeckého magistrátu. Dvě telefonistky zvládnou odpovědět na různé dotazy, jako jsou například úřední doby jednotlivých odborů nebo výše poplatku za svoz komunálního odpadu. To vše dokáží i přes svůj zdravotní handicap, kterým je zrakové postižení…

Nenápadná místnost v budově magistrátu Hradce Králové. Právě tady pracuje Naďa Černá se svojí kolegyní Sabinou Levitovou. A právě sem se nejpravděpodobněji dovoláte, když vytočíte hradecký úřad.

"Já se přihlašuji do počítače, abychom se dostali do našeho upraveného programu v kterém máme vše co se týká občanů z venku. Tedy občanských průkazů, řidičských průkazů, vozidel, komunální odpad", říká mi paní Sabina. Kvůli zrakovému postižení by takovou práci za normálních podmínek zřejmě nezvládla. Tady ale má vše bez problémů.

Program v počítači máme upravný i na tučnost a velikost písmen. Pomáhá nám také kontrast černé a bílé

Na barvy reagují zrakově postižení velice špatně a bolí je z toho i oči

A velikost písmen písmen, které má normální uživatel počítače nastavenu na velikost 11, mají pracovnice nastavenu na 24. Prostě taková lupa, bez které by nemohly pracovat.

Počítač, internet, klávesnice (ilustrační foto)

Obě dvě operátorky na úřadě pracují od roku 1998. Za tu dobu se vybavení jejich kanceláře velmi změnilo.

Telefonistky tvoří v podstatě takový štít všech hovorů na hradecký magistrát. Díky tomu, že na většinu dotazů znají odpověď, tak mají například úředníci za přepážkami více čas na odbavení klientů.

"Je databáze těch dotazů a na ně je aktualizovaná odpověď. Telefonistky to mají na obrazovce k dispozici ve velkém rozlišení. Databáze se stále doplňuje, staré údaje se mažou", vysvětluje Magdaléna Vlčková z královéhradeckého úřadu.

V tomto callcentru očekávají nápor dotazů v souvislosti s blížícím se dubnovým termínem na uhrazení poplatku za svoz komunálního odpadu.


Zvětšit mapu