Řidiči aut na alternativní pohon nemohou v Hradci Králové parkovat v parkovacích domech ISP
V České republice se za poslední dva roky téměř zdvojnásobil počet aut, která pohání stlačený zemní plyn CNG. Aktuálně jich po našich silnicích jezdí zhruba 16 tisíc. I přesto, že se jedná o palivo, které splňuje nejpřísnější emisní limity, musí řidiči těchto vozů řešit hlavně problémy s parkováním. Některé podzemní i nadzemní garáže jsou pro ně totiž stále uzavřeny.
V Hradci Králové vyrostly v posledních letech celkem 4 parkovací domy a dva z nich jsou pro řidiče aut na CNG a LPG stále zapovězeny. Jedná se parkovací domy Regiocentrum a Katschnerka, které provozuje společnost ISP. Ty byly kolaudovány v době, kdy zákony parkování těchto vozidel v nadzemních garážích neumožňovaly.
„V obou těch parkovacích domech by byla nutnost nainstalovat provětrávací jednotky, čidla a tak dále. Takže tuto investici jsme zatím odložili na neurčito. Nebráníme se jí, ale spíš čekáme, jak to bude dál s penetrací těchto vozidel do provozu a tak dále," vysvětluje za společnost ISP Jiří Holubec.
V novějších parkovacích domech u obchodních center Futurum a Aupark mohou auta na CNG a LPG parkovat na střeše.
![Parkování (ilustrační foto) | foto: Fotobanka Pixabay Parkování (ilustrační foto)](https://vltava.rozhlas.cz/sites/default/files/styles//public/images/03782132.jpeg?itok=0heWz2Tl)
Obavy z případného úniku plynu už ale v dnešní době nejsou na místě, říká specialista na plynové pohony Jan Kieslich: „V nadzemních větraných garážích je absolutní nesmysl zamezit parkování těmto vozům i vozům LPG. Při dnešních sekvenčních vstřikováních je minimální možnost úniku toho plynu. A myslíme si, že v žádném případě nemůže dojít k jakémukoliv úniku a nebezpečí."
Bezpečnost je na prvním místě
I přesto, že se předpisy pro parkování vozů na CNG a LPG od roku 2015 hodně uvolnily, stále je potřeba dodržovat určitá pravidla a normy.
„Záleží to na zajištění dostatečné detekce úniku, nebo výskytu plynu v těch prostorách hromadných garáží. A velice důležité je zajištění proudového větrání na provětrání celého prostoru jednotlivého patra té hromadné garáže," vysvětluje Josef Petrák z Hasičského záchranného sboru Královéhradeckého kraje.
V Hradci Králové se do budoucna počítá s výstavbou dalšího parkovacího domu v Gajerových kasárnách. Ten bude splňovat i podmínky pro parkování vozidel na CNG a LPG.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Piráti poprvé mimo Sněmovnu, ukazuje volební model agentury NMS. Hnutí ANO a Spolu posilují
-
‚Problém opět neřeší systémově.‘ Prezident Pavel vetoval novelu o zvýšení platů veřejných činitelů
-
Do dětského domova jsem se dostal náhle po smrti babičky, jsem tam jen rok, říká 12letý Samuel
-
Evropa nemá u jednání co dělat. Proč je tam zvát, když by chtěli, aby válka pokračovala, říká Lavrov