Prvňáčci z Krkonoš můžou od září vyzkoušet Montessori vzdělávání

7. únor 2014

Někteří rodiče letošních prvňáčků z Vrchlabska a Jilemnicka mají zájem vzdělávat své děti podle principů Montessori. Jde o systém, ve kterém se děti učí intuitivně a kde se hodně využívá projektová výuka. V regionu ale žádná taková škola neexistuje. Rodiče proto založili občanské sdružení a možnosti vzdělávat své děti alternativně se chopili sami.

Založili klub domácího vzdělávání, který otevře své dveře 1. září. Na zápis přišlo se svými rodiči 17 prvňáčků.

„Před zápisem jsme byli rozhodnutí, že Samuel půjde o rok později, ale zápis tady probíhá v příjemné a přátelské atmosféře. To je důvod, proč zvažujeme i to, že by šel už teď do školy, to prostředí se nám zdá velmi příjemné a bezpečné,“ říká Klára Trýznová, maminka pětiletého Samuela.

Jeho rodiče, stejně jako 16 dalších, kteří přišli k zápisu, nechtějí klasické školství a hledají pro své děti alternativu. Ta se nabízí v podobě takzvané Školy nahoru. Za projektem stojí Eva Krejčová z Vrchlabí.

„Jde vlastně o druh individuálního domácího vzdělávání, kdy děti jsou zapsané v nějaké akreditované základní škole. Rodiče pak najdou učitele, což jsme udělali za ně a děti se vzdělávají spolu. Je to výhodné v tom, že mají zároveň i dětský kolektiv, který by jim v domácím vzdělávání chyběl.“

V případě jilemnické školy budou děti oficiálně zapsané do základní školy v Chrudimi, která podporuje domácí vzdělávání. Iniciativa rodičů hledala pro alternativní vzdělávání zázemí nejprve ve Vrchlabí. Po zápise, kdy se přihlásilo přeci jen více dětí z Libereckého, než Královéhradeckého kraje, padla volba na Jilemnici.

Metoda Montessori vznikla na začátku 20. století. Je pojmenována po Italce Marii Montessori, která při jejím vývoji vycházela z vlastní vědecké práce. Její výzkum byl zaměřen na schopnosti dětí učit se zcela přirozeně a bez většího úsilí. K základním zásadám patří přístup k dítěti jako k rovnocennému partnerovi dospělých, úplné respektování dětské osobnosti a víra v jeho schopnosti.

Škola nahoru tam našla prostory ve vile v blízkosti autobusového nádraží. Děti tak nebudou v budově žádné běžné základní školy, což prý bude organizačně jednodušší.

„Tam se nezvoní, jsou tam delší vyučovací bloky, protože pokud se tam děti ponoří do práce, tak je někdy 45 minut málo. Naopak jsou někdy možné kratší časové úseky. Umožňuje to hodně využívat projektové vyučování,“ potvrzuje Eva Krejčová.

Celkově je Montessori systém postavený na tom, že se děti učí intuitivně, že je učitelé nechají, aby si přišli sami na to, jak co funguje. K tomu slouží i řada speciálních pomůcek.

Alternativní metody vzdělávání ale také něco stojí. Alespoň v prvním roce fungování budou veškeré náklady na rodičích a sponzorech. To by se ale do budoucna mohlo změnit.

„Stále máme podanou žádost o akreditaci nestátní školy, kde by financování částečně převzal stát. Pokud se nám podaří shromáždit dostatek prostředků z grantů a od sponzorů, tak bychom rádi vyšli rodičům vstříc v tom, aby školné bylo nižší, říká Eva Krejčová.“

První šesti a sedmiletí školáci nastoupí do klubu domácího vzdělávání v Jilemnici podle principů Montessori 1. září 2014. Zatím se jedná i o tom, že by v prostorách vily bylo místo i pro Montessori školku pro mladší děti.

autoři: ima , Hana Novotná
Spustit audio