Připravit auto na cestu do hor neznamená jen zkontrolovat, jestli má zimní gumy

29. leden 2017

Hlavně v současných mrazech se vám totiž může stát, že po skončení lyžování naložíte věci do auta, nasednete, otočíte klíčkem, a - místo plynulého odjezdu s lamentováním začnete shánět nejbližší servis. Jak tomu předejít?

Od začátku mrazivého počasí průběžně radíme řidičům s tím, co se jim kvůli nízkým teplotám může přihodit a jak to řešit. Dnes jsou tipy pro ty z vás, kdo se chystáte autem na hory a chcete tam být přes noc.

Než se na cesty vydáte, měli byste si podle odborníků poctivě odpovědět na otázku, jestli jste v nedávné době nezanedbali například pravidelný servis vašeho auta. Připravit auto na hory totiž neznamená jen nazout zimní gumy a do kufru přibalit řetězy.

Čtěte také

Autoservisů v samotných Krkonoších moc není. A ty co tu jsou, si rozhodně na nedostatek práce v zimě stěžovat nemohou.

Jiří Bajer z jednoho z nich prozradil, že nepojízdné rekreanty řeší nad rámec bězných objednávek i několikrát za týden: „Tak třikrát v týdnu. Myslím si, že to podcení. Protože jim zamrzne nafta, mají slabý akumulátor. To jsou ty nejběznější závady."

Zimní pneumatika (ilustrační foto)

Podobné problémy trápí spíš řidiče dieslových aut, než těch benzínových. Jejich četnost je ale v obou případech přímo úměrná tomu, jak dlouho auto stojí třeba před horskou chatou.

A vypozorovat se dá i to, kdy S.O.S. z hor do servisu nejčastěji přijde, říká Jiří Bajer: „Volají většinou navečer. Když odjíždějí z hor. nenatočí auto. Takže většinou kolem té půl páté do osmé hodiny večerní."

Recepce hotelů jsou většinou zásobeny vizitkami autoservisů. Pomoc může nabídnout také třeba turistické informační centrum.

Podle Jana Kopeckého z Infocentra ve Svobodě nad Úpou sice pořád převažují dotazy na lyže nebo ubytování, ale i nešťastní řidiči jsou pravidelnými návštěvníky: „Poměrně často. Hromadí se to u těch víkendů, kdy lidé třeba odjíždějí, používají tady skibusy a auto stojí. Potom po týdnu zjistí, že nejde nastartovat. Chodí pak i sem a ptají se na kabely, odtah, nebo nějakou možnost jak to auto nastartovat a zprovoznit."

Zimní pneumatiky

Nejčastější chybou je podcenění kapacity baterie nebo nepravidelný servis. Problémy za velkých mrazů udělá i parafínem ucpaný palivový filtr.

Takový výlet do Krkonoš se na servis nepříliš pečlivému řidiči může i pořádně prodražit
„Praktikuje se to tak, že auto odtáhneme, dáme ho do tepla a většinou to pomůže. Stojí to i s tím odtahem kolem 1500 až 2000 korun," říká Jiří Bajer.

Plus čas. Když chcete z hor odjet kolem páté hodiny odpolední, jste rádi za odjezd v pondělí v poledne.

A protože mrazy mají vydržet, tak se opravdu vyplatí nic nepodcenit.

autor: lcz
Spustit audio