Moderní technika urychluje a zkvalitňuje práci královéhradeckých záchranářů

Nové operační středisko Zdravotnické záchranné služby v královéhradeckých Plačicích
Nové operační středisko Zdravotnické záchranné služby v královéhradeckých Plačicích

Stovky hovorů denně vyřizují dispečeři královéhradecké krajské záchranky. Zdravotnická záchranná služba Královéhradeckého kraje má nové operační středisko. V areálu hasičů Na Bláhovce v hradeckých Kuklenách začalo oficiálně fungovat včera. Prostory za 40 milionů korun nabízí dispečerům moderní zázemí, které jim usnadní práci.

V průměru 240krát denně na operačním středisku zazvoní telefon. Zhruba 130krát pak následně k pacientovi opravdu vyjede sanitka. Díky novému operačnímu středisku o něco rychleji než dříve.

"Oproti tomu minulému stavu jsme se posunuli někam jinam. Dnes máme moderní mapové podklady pro práci, abychom přinesli jednoduchou lokalizaci volajícího. Dali jsme nový software pro operační řízení, který nabízí moderní technologické prvky. Ty nám přináší lepší operační řízení posádek", vysvětluje vedoucí dispečer Vladimír Švába.

Čtěte také

Nově má operační středisko velkou obrazovku. Na té dispečeři vidí mimo jiné i celou mapu Královéhradeckého kraje a všechny sanitky v terénu.

Záchranáři mají v autech digitální tablety

"Dispečer přijme tísňovou výzvu a přidělí té výzvě naléhavost. A dané údeje, které zaznamená na dispečerském pracovišti se přenesou do tabletu, který má posádka k dispozici. Výhoda je v tom, že ty informace už nemusí přepisovat do dosup používaného papírového záznamu o výjezdu", říká vedoucí lékař operačního střediska Michal Plodr.

Průměrný dojezdový čas je teď v Královéhradeckém kraji na 8 minutách a 13 vteřinách a podle záchranářů už moc zkrátit nejde. I tak ale pacienti změnu poznají.

Nové operační středisko Zdravotnické záchranné služby v královéhradeckých Plačicích

"Především je to bezpečnost, zpracování tísňové výzvy a v podstatě několikanásobná kontrola vysílání sil a prostředků na místo události. A samozřejmě zpětná vazba pro dispěčery o tom, jaký druh sil a prostředků vysílají", dodává Michal Plodr.

Na dispečinku slouží přes den 4 operátoři, v noci pak 3.

Jejich počet pak bývá vyšší například při povodních nebo při jiných mimořádných situacích.


Zvětšit mapu