I zimní údržba se díky moderní technice hodně změnila!

14. listopad 2014

Podle GPS přesný přehled o všech sypačích a také o tom, kolik soli auto zrovna sype. I tak vypadá práce českých silničářů při zimní pohotovosti v 21. století. Silničáři očekávají první sníh. Už od začátku listopadu drží zimní pohotovost. Zatím ale díky teplému počasí vyjíždět nemuseli. I přesto jsou ale na nenadálé sněžení připraveni. K tomu, aby na silnice v případě potřeby vyrazili včas, jim stále více pomáhá moderní technika.

"Právě dispečnik je při zimní údržbě tím nejdůležitějším místem", říká Josef Jirsák ze Správy a údržby silnic Královéhradeckého kraje. K práci potřebuje hlavně telefon a počítač s internetem. Díky tomu má naprostý přehled o všech autech, která vyšle do terénu.

"Zobrazuje nám to jak rychlost toho vozidla, případně jestli pluhuje nebo sype, jaký používá posyp, zda je inertní nebo se solí. Má to malé zpoždění, ale to je otázka tak 20 vteřin", dodává Josef Jirsák.

Dispečer má navíc data i ze spousty čidel, která jsou rozmístěna v terénu. Ví tak třeba i přesnou teplotu vozovky.

Jen v Královéhradeckém kraji je 15 takových dispečerských pracovišť, po celém Česku pak desítky. Zimní údržba se během posledních let díky technice dost změnila.

I když dnes silničářům technika hodně pomáhá, při samotném výjezdu vše nakonec stejně závisí hlavně na samotném řidiči.

Sklady silničářů jsou v tuto chvíli naplněné doslova k prasknutí. V Královéhradeckém kraji v nich mají přes 23 tisíc tun soli a okolo 18 tisíc tun dalších posypových materiálů. Stejně jako na dalších místech republiky tu silničáři využili zbylé zásoby z loňské mírné zimy.

Čtěte také


Zvětšit mapu
autor: ova
Spustit audio