Dva nadšenci v sedlech Mustanga a Pionýra. Jawy ze sedmdesátých let vyráží na Balkánskou expedici

S Jawou na cestách. Martin Gregor a Michal Franc ve studiu Českého rozhlasu Hradec Králové
S Jawou na cestách. Martin Gregor a Michal Franc ve studiu Českého rozhlasu Hradec Králové

Dvě motocyklistické helmy dorazily dnes do našeho studiu. Jejich majitelé si je v sobotu 22. července nasadí, usednou na pionýry a vydají se dopoledne z choceňského náměstí na cestu směr Balkán. Michal Franc a Martin Gregor jsou milovníci motorek a dobrodružného cestování.

Co máte všechno v plánu projet a jak bychom tu vaši trasu mohli sledovat?
Sledovat nás můžete na našich facebookových stránkách S Jawou na cestách. Chtěli bychom projet celý Balkán. Máme v plánu vyrazit na Slovensko, přes Maďarsko do Chorvatska. Z Chorvatska do Bosny a Hercegoviny, Černou Horu, Albánii a Řecko. To je naše cílová destinace. Tam bychom se chtěli otočit a vyrazit zpátky k domovu přes Makedonii, Kosovo, Srbsko, Liberland, pak Maďarsko, Slovensko a zpátky domů do Chocně.

Takže taková Balkánská expedice. Autem bych si to dokázal představit. Ale vy pojedete na pionýrech, na motorkách. Kolik je jim let?
Obě jsou ze sedmdesátých let. Jedna je rok výroby 1970 to je moje Jaqa 23 Mustang a druhá je rok výroby 1975, to je Michalova Jawa 21.

S Jawou na cestách - na pobřeží Baltu

Takže přes 40 let je těm motorkám. V jakém jsou stavu? Martin je automechanik, takže to asi dává pořádně do kupy.
Trochu se v tom vyznám. Obě motorky prošly generální opravou, abychom věděli v jakém jsme stavu. Ale už s nimi máme něco nacestováno. V minulých letech jsme navštívili Polsko, Slovensko, Ukrajinu, Chorvatsko, takže už mají něco za sebou. Tak uvidíme kolik toho ještě ujedou.

A kolik to tak jede, protože to je spíš o kochání se okolím ne? Člověk má čas se rozhlížet pořádně po krajině?
A kvůli tomu právě jezdíme na pionýru, že to není žádná rychlá cesta. Neubíhá ta cesta tak rychle, ale zase spoustu věcí vidíme a máme čas si je prohlédnout a zastavit. A můžeme se kochat krajinou.

A ta průměrná rychlost?
Průměrná rychlost je za celej den zhruba 30 kilometrů za hodinu. Když se nic neporouchá a všechno jede tak jak má, tak jsme schopni v sedle vydržet i 10 hodin. Takže se dá ujet i 300 kilometrů za den.

S Jawou na cestách - Michal a Martin v Německu

To asi pořádně bolí zadek potom?
On si pak člověk zvykne. Těch prvních 1000 kilometrů je takových nepříjemných, pak už je to v pohodě.

Jaký je rozdíl mezi Mustangem a Pionýrem? Obě motorky jsou Jawy 50.
Ano, obě to jsou Jawy 50. Spousta lidí mezi nimi dělá velký rozdíl, ale moc velký není. Je to jen takový vizuální design. Jinak motor je stejný, kola jsou stejná, brzdy, ovládací věci na řidítkách. Všechno je to stejné. Akorát Mustang má větší nádrž a míň plechu, jinak jsou to prakticky shodné stroje.

S Jawou na cestách - Baltské moře

A barvu budete mít každý svou.
Michal má oranžovo červenou a já mám šedou nebo bílou.

Když jedete, asi se hodně lidí otáčí, ne?
Zdraví nás a mávají. Většinou motorkáři. A když někde zastavíme, tak ne že bychom byli úplně středem pozornosti, ale občas někdo přijde, poptá se kam jedeme, odkud jedeme a tak. Kolik máme najeto. A podivují se, protože máme na motorkách vylepené MPZ z různých států. Už jsou hodně polepené.

S Jawou na cestách. Martin Gregor a Michal Franc ve studiu Českého rozhlasu Hradec Králové s Jakubem Schmidtem

A kde všude jste tedy byli pánové?
Už toho máme poměrně dost projetého. Naše první cesty vedly do Polska, tam jsme nebyli spolu, tam jel každý sám za sebe. Chtěli jsme se podívat k moři a nebavilo nás to letecky, tak jsme sedli na pionýry a vyrazili se vykoupat k moři do Polska. Chtěli jsme takovou dobrodružnější dovolenou. Takže Polsko máme za sebou. Byli jsme se podívat v Berlíně. Tam jsme trošku vyvolali povyk, když jsme přijeli před Braniborskou bránu. Tam byla spousta turistů, takže tam si nás všichni fotili. Myslím si, že na chvíli i zapomněli, že tam jsou kvůli té Braniborské bráně.

Taky na Ukrajině jste byli.
Na Ukrajině jsme byli, byli jsme v Chorvatsku. Takže jsme projeli spoustu států, cestou do Chorvatska i zpět. Asi nejzajímavější z těch cest byla ta Ukrajina. Je tam potřeba vybrat si silnice vyšších tříd, protože na těch nižších třídách občas chybí asfalt a ta průměrná rychlost se výrazně snižuje. A pak jsme zjistili, že je potřeba jet podle mapy po těch lepších cestách a ještě se také ptát místních lidí, jaká ta cesta je a jaká bude. Abychom se na to připravili a zařídili se podle toho. Kam vyrazit a jakým směrem.

S Jawou na cestách - chorvatská Pula

Na motorkách Jawa 50, Pionýr a Mustang, tedy pojedete směr Slovensko, Maďarsko, Chorvatsko, Bosna a Hercegovina, Černá Hora, Albánie, Řecko, Makedonie, Kosovo, Srbsko. Ještě na nějakou zemi jsem zapomněl?
Ještě bychom chtěli navštívit nově vzniklý stát Liberland. To je taková zajímavá věc. Ten stát není ani tolik v povědomí ještě, protože existuje zhruba dva tři roky, myslím. Zajímavé na něm je, že prezidentem v tomto státě je Čech, tedy krajan a přímo z Hradce Králové. Vít Jedlička. Takže bychom chtěli tento stát navštívit. Je to na hranicích mezi Chorvatskem a Srbskem. Doufáme, že budeme první motocestovatelé z České republiky, kteří tento stát navštíví.

Co další plány a cíle, které byste chtěli na cestě určitě vidět? Na co se nejvíc těšíte?
Určitě chceme navštívit různé přírodní rezervace a zajímavosti. Určitě Skadarské jezero na hranicích s Albánii. A pak Olymp v Řecku. Je spousta zajímavých měst na cestě. Ale v těch městech ta doprava není úplně pro naše stroje jako dělaná, ale snad se to nějak podaří.

Prý i nějaké vojenské armádní prostory chcete navštívit. Tady mám napsáno - Jugoslávská národní armáda, jeden z nejutajovanějších objektů, letecká základna Želiava?
To bude asi náš první největší cíl, který máme na cestě. Na to se já osobně nejvíc těším. Mělo to název Objekt 555 a sloužilo to pro celou letku migů. Je to letecká základna, která je vybudovaná přímo v horském masívu. Takže letadla vylétala ven z hory. Byla postavená někdy v šedesátých letech a ještě v roce 1991, při jugoslávských válkách, odtud vylétala letadla a bombardovala Záhřeb a chorvatská města.

S Jawou na cestách. Martin Gregor a Michal Franc ve studiu Českého rozhlasu Hradec Králové s Jakubem Schmidtem

A tam se normálně může?
Tam se normálně může. V roce 1992 vyhodili do povětří tuhle základnu. Protože skončila válka, tak přestala mít smysl. Srbové to tam vyhodili do vzduchu a dnes se tam stále může, ale je to na vlastní nebezpečí. Protože celé okolí je ještě dnes zaminované. Takže se nedoporučuje scházet někde z cest do lesa.

A ještě vás také zajímá ponorková základna v Albánii?
To je další opuštěná základna. Také je vybudovaná v horském masívu, kde ten dok pro ponorky byl 400 metrů hluboký a vešlo se tam až 10 ponorek. Ale nejzajímavější na tom je, že tam nikdy žádné ponorky nebyly. Dneska to je opuštěné, nebo by tam měly údajně být snad nějaké americké ponorky. Takže nevíme jestli se nám tam pořídí dostat. Ale určitě z dálky to bude vidět aspoň na vyfocení.

Co si všechno musíte vzít s sebou? Protože ta motorka toho asi moc neuveze, ne?
Balíme si sebou věci, co už máme prověřené z dřívějška. A moc toho není, prostě trocha oblečení. Samozřejmě spacák, karimatka, stan a prostě pár věcí. Zbylé věci jsou většinou náhradní díly, které jsou docela těžké. Takže pořád laborujeme, co si sebou vezmeme, co by se mohlo rozbít. A co si brát nebudeme, co je zbytečné. Takže není ani tak problém prostoru kam to dát, ale jak to bude těžké. Aby nás prostě ty motorky uvezly.

A když se náhodou něco rozbije?
Většinou se dá všechno řešit. Máme pár takových strašáků, co bychom asi nechtěli zažít, ale většina se dá opravit. Na pionýrech máme různé nosiče a držáky, to je všechno prověřené už spoustou kilometrů. Ale je to prostě těžké. Tak uvidíme, kolik těch kopců budeme muset vytlačit a kolik jich vyjedeme.

Jak dlouho budete na cestě?
Budeme na cestě 16 dní.

Tak my vám přejeme šťastnou cestu. Ať se všechno povede a ať dojedete tam a zase zpátky. Ať vás motorky dovezou zpátky domů.

S Jawou na cestách - koupání v Itálii