Dispečink Královéhradecké záchranky denně přijme na 300 tísňových volání…

11. únor je Evropským dnem tísňové linky 112. Ta v České republice funguje už 12 let, za tu dobu se díky ní podařilo zachránit statisíce lidských životů. Velký podíl na tom mají operátoři záchranné služby. Na to, jak vypadá jejich práce v Hradci Králové, se zašel podívat náš reportér Václav Plecháček.

"Poslouchejte mě, teď pánovi pomůžeme… ano" - I takto může vypadat boj o život. Dispečerka záchranky Iveta Nováková - Knížková právě přijala hovor, ve kterém jí seniorka žádá o pomoc. Její sedmdesátisedmiletý manžel totiž zkolaboval, leží na zemi a nedýchá.

"Musíte ho otočit na záda. Zkuste to. Položte si telefon a zkuste to".

Trvá to dlouhé minuty, během kterých vystresované a bezradné seniorce přišli na pomoc sousedé. Jeden z nich pak podle pokynů záchranářky začíná s masáží srdce…

"Propněte svoje v loktech a celou vahou stlačovat ten hrudník aspoň 5 centimetrů do hloubky ... teď, teď, teď".

To už přijíždí sanitka, kterou operátorka hned po přijetí telefonátu na místo vyslala.

Nové vozy Záchranné služby Královéhradeckého kraje

Podobné situace přitom na dispečinku záchranky řeší každý den. Podle operátorky Věry Olexové na pokyny lépe reagují mladší lidé: "U těch lidí středního věku a mladších je lepší spolupráce. A třeba i malé dítě jsme měli, které mělo babičku hypoglykemičku a také dokázalo poskytnout první pomoc a perfektně nahlásit adresu".

V řadě případů operátorky záchranky navigují své kolegy v terénu. Už po cestě ke pacientům jim předávají co nejvíce podrobností…

"Jedete Pec pod Sněžkou, mají tam lyžaře, který utrpěl tržnou ránu, ta je velká 15 - 20 centimetrů a krvácí. Horská služba jej ošetří a předá vám ho".

Čtěte také

Na dispečinku Královehradecké záchranky denně přijmou asi 300 volání, ve dvou třetinách případů jde ale o věci, které by lidé přes tísňovou linku řešit neměli.

"Nevědí si rady, kam mají jít s tím svým onemocněním. Spíš takové ty informativní věci", dodává operátorka Věra Olexová.

Někteří lidé ale tísňovou linku vědomě zneužívají

Na Královehradecku mají asi desítku takových stálých zákazníků. Ti volají téměř denně a chtějí, aby za nimi záchranáři přijeli a věnovali se jim. Pokud za nimi ale operátor pošle sanitku, ta následně může chybět u mnohem závažnějšího případu.


Zvětšit mapu